Hlavni duvod proc ma vrtulnik omezenou rychlost rozhodne neni to zda se mu nejaky bod na konci listu pohybuje nadzvukovou rychlosti nebo ne. U vrtulniku je dulezite, aby list ktery se vraci (t.j. ten na opacne strane rotoru nez je zrovna ten mabihajici) jeste vubec nejakou rozumnou rychlost vuci vzduchu mel, protoze jak jiste vis bez rychlosti neni vztlaku. A protoze se relativni rychlost pohybu bodu toho listu v tomto miste sve pouti vuci vzduchu rovna rychlosti pohybu tohoto bodu vyvinute rotorem minus rychlost dopredna, asi jen tak vrtulnik letajici 600 km/h neuvidime.
Ja netusim jestli muze bod na konci listu Mi-24 dosahovat nadzvukove rychlosti nebo ne. Jen jsem reagoval na tvuj prispevek ze to muze byt a) ve visupri stoupani nebo b) pri podchavtu. Oboji mi prijde hodne nepravdepodobne.
A pokud tedy ano, prijde mi jako nejpravdepodobnejsi misto kde by se mohla vyskytnout nadzvukova rychlost na rotoru Mi-24 konec nabihajiciho listu v miste kde protne pricnou rovinu vrtulniku tedy na opacnem miste nez jsem popsal nahore, protoze tam se naopak dopredna rychlost pricita k rychlosti listu. Proto ty listy musej mavat, aby vyrovnaly vztlak a ten vrtulnik vubec letel (zatimco na jedne strane se tim prictenim vztlak zvysi, nas trane druhe se zase snizi a mavanim listu jak jiste vis se pak meni uhel nabehu u jednoho se zmensi a u druheho zase zvetsi takze se ten vztlak zase srovna).
Jen by mne zajimalo jake jsou otacky rotoru Mi-24 a tudiz jestli je to vubec mozne, protoze maximalka Mi-24 je asi 91 m/s, takze do rychlostri zvuku jeste "trochu" chybi.