Ahoj Tomáši,
odpovím sice jako "činovník" ;o), ale jen proto aby bylo zřejmé, že vše má nějaké pozadí:
1.) Vypnutí motorů a ukončení letového plánu - vypnutí je samozřejmě nesmysl, i když něco jiného je to u vojenským mašin. Ukončení letového plánu je věc druhá - v reálu se imho letový plán ukončuje. Někde tak že dojdeš na handling, někde automaticky, někde telefonem na místo podání, ale vlastní akt ukončení proběhne, jinak seš veden jako UNCERFA. Na IVAO o tuhle službu řada pilotů žádá na frekvenci (kde taky jinde, že) a díky funkčnosti klientů to je spíš dobrá pomůcka, než nedostatek. Samozřejmě ale profíci hlásí většinou pouze "on the blocks, parking brakes set" a od řídícího automaticky dostanou timecheck s ukončením FPL a povolení k opuštění frekvence. Čili nikdo nikoho k ničemu nenutí, někdo to tak dělá, a když už žádá, je mu povoleno Když nežádá, dostane náležitosti dle pravidel sám.
2.) V prostorech G a E se stejně jako v reálu hlásit nemusíš, pokud se nepohybuješ v ATZ příslušného letiště, CTR, TMA, ADIZ, letíš mimo republiku, apod. Protože ale většina letů probíhá obvykle z/na letiště ( ;o) ), je takovým zvykem, že právě aktivní "nadřízená" pozice (ve smyslu prostorovém) poskytuje službu AFIS, ba někdy přímo pro tento účel existují přímo lokální AFISáci (přípona _FSS), nebo stanoviště Praha INFO (LKAA_FSS), v budoucnu i Praha Terén. Všechny tyhle záležitosti jsou samozřejmě z podstaty služby pouze informační, čili se u nich nic nepovoluje ani nenařizuje a je čistě na pilotovi, jestli a jak bude komunikovat. Protože ale pro létání zcela bez komunikace snad myslím ani není potřeba aby dotyčný využíval kapacitu virtuální sítě, většina pilotů komunikuje a za to se jim dostává služeb (např. informací o počasí, provozu, atd. dle pravidel). Krom toho je tu výše uvedená ATZ, kde když se pohybuješ, měl bys i v reálu hlásit jisté informace o činnosti, na IVAO je vlastně výjimka jen v tom, že dané informace nehlásíš na příslušnou info frekvenci, ale na tu, která je zrovna aktivní a spadáš do její kompetence. Čili opět - vše funguje dle reálných pravidel, jen jsou zde možné nadstavby a usnadnění. Když už pro nic jiného, tak prostě tolik řídících opravdu nemáme . Někdy je dokonce příliš komunikace "AFISového typu" na škodu a tak sázíme na soudnost pilotů, že odhadnou bhodnost svého zdlouhavého působení na frekvenci.
3.) Podání letového plánu - zde je opět vše jako v reálu, tzn. pokud v reálu nemusíš, nemusíš ani na IVAO. Většina pilotů si ale plánek podává a pokud je to jen trochu možné jsou za to rádi i řídící, protože je aspoň zřejmé co lze od pilota očekávat a existuje vodítko pro to, jaké mu poskytnout služby. V nesposlední řadě je snažší logování letu, online monitoring, člověk je náležitě aktivní v rámci sítě a nekouká tak na něj každý jako na exota, od kterého lze čekat cokoliv. Drtivá většina bezplánkových letů totiž ani neví co má dělat a tak občas působí dost velkou neplechu (někdy i záměrně).
Ad PS: Protože se jedná pouze o nadstavbu reálných pravidel, jsou vodítkem příslušné předpisy a AIP. Faktem ale je, že ony drobné nuance by bylo dobré na webu mít a tak se tam brzy objeví.
BTW: Píšeš to sice sám, ale ptáš se opravdu na prkotiny Ptáš se navíc tónem, ze kterého mi přijde, že se jedná o kritiku, že to vlastně děláme všechno špatně a přitom jsou to všechno jen věci navíc, aby to bylo pro všechny zajímavější Jak už jsem psal - lítat zcela bez komunikace někde po republice a bez letového plánu sice lze, ale na to je myslím každé online sítě tak trochu škoda...na to stačí offline msfs a nebo (a co je mnohem přínosnější), je lepší jít si zalítat doopravdy do aeroklubu |
|