Děkuji, pane, tak je to správně.
Výkluz a skluz je zcela zásadní rozdíl. Zatímco řízený SKLUZ (angl. "slip" - záměrné zkřížení kormidel za účelem zhoršení aerodynamických vlastností při zachování ovladatelnosti letounu - a tím zvýšení rychlosti opadání - používá se k opravě rozpočtu - tedy ke "zkrácení" na finále) je věc žádoucí, užitečná a nezáludná. Taky se cvičí v základní osnově, aby to každý uměl.
VÝKLUZ - tedy nečistá zatáčka s převahou účinku směrovky nad nedostatečným zásahem křidélky (kulička je odstředivou silou hnána ven ze zatáčky) - je základ průšvihu (pochopitelně nemyslím jemňounké opravy směru při usazování do ajelesu, to taky ale nedělaj začátečníci).
Když ve výkluzové zatáčce přišlápnete nohu dovnitř - můžete i ve zcela "nevinných" rychlostech nečekaně spadnout do vývrtky nebo "šturcky" (sestupná, urychlující se spirála - to když tam je i trochu křidélek). Zrovna tohle je v malé rychlosti zcela TYPICKÁ chyba kluzákových pilotů, kteří se v malé výšce někam dotahují - už cítí, že nemají dost výšky, bojí se potlačit aby zrychlili a taky se bojí udělat ostrou zatáčku, protože mají křídlo nízko nad zemí. Šlápnou proto pouze nohou, aby byla zatáčka "plochá" (=výkluzová) a už jim vnitřní křídlo nezvratně padá a BUM. Nedávno tu proběhly odkazy na videa - pád kluzáku v nízké výšce do vývrtky na dokluzu na letiště - a koneckonců i ten známý pád B-52 s tragickým koncem byl způsoben VÝKLUZOVOU konfigurací v nízkém letu. Takže prosím:
KAM KULIČKA - TAM NOŽIČKA ! |
|