Mnjó, ehm, ano, omlouvám se za nepřesnost.... Když už tu kážu, měl bych se opravit, doplnit, že... takže:
výkluz (výkluzová zatáčka) je jedna. SKLUZ ale může být dvojí - jednak ten ŘÍZENÝ - to byl ten popsaný výše. Létá se v přistávací konfiguraci, tj. s podvozkem a vztlakovými i brzdícími klapkami venku (pokud nejsou vztlakové - bez nich - viz L-23 superblaník).
- ale je to taky SKLUZOVÁ ZATÁČKA - kdy výchylka (účinek) křidélek je příliš velká proti poloměru zatáčky (odstředivé síle) - kulička pak padá dovnitř zatáčky - a jak zde pravil hradecký bratr je to stejný svinstvo, jako zatáčka výkluzová. O tom, že kdo chce lízat termiku, skluz či výkluz (v tomto případě -ová zatáčka) ho spolehlivě dostane ze stoupáku natotata - tam se musí létat čisťounce. Podobnou službu jako kulička ale pro mnohem jemnější doladění dělá také často bavlnka přilepená na plexi v zorném poli pilota (nejen u kluzáků) |
|