An-24 je jedním z nejlepších free turbopropů v XP a baví mě čím dál více.
Bohužel "Tronov" verze má zatím stále problémy s CTD u letů přes 1h a taky mi trochu vadí, že noční textury kokpitu jsou docela nečitelné. U "CE" verze mi neseděl chechlist, azbuku dokážu kousnout, polohovou paměť a procedury jsem si natrénoval na "Tronovovi". No a tak jsem včera obětoval celý den hraní si s datareftool a checklistem a předělal jsem Tronovův chechlist pro "CE" verzi, plus jsem opravil nějakou logiku kódu. Otestováno na třech letech LKMT-EDAH z C&D v Mošnově po C&D v Heringsdorfu. Zkoušel jsem, zda by to nešlo upravit i pro strojové čtení xchecklisteru, ale to mi moc nesedlo - takže jsem tam nechal raději hintové popisky, které ale působí při strojovém čtení divně. Takže doporučuji používat spíše s vypnutým hlasovým výstupem xchecklisteru.
- Checklist je z 99% navázán na datarefy "CE" verze (z logiky ovládání nejde udělat nastavení kódu transponderu, což je jediná položka checklistu, kterou je potřeba odkliknout manuálně).
- Opravena logika a workflow GPU - pokud při předletové přípravě při odstraňování krytů pitotek a motorů připojíte pozemní zdroj, checklist bude v příslušném bodě automaticky pokračovat ve workflow přes "starting from GPU" karty a "start from APU" nenabídne. Pokud GPU není připojeno, pak checklist jede automaticky přes "starting from APU (Ru-19)" a ignoruje procedury startu z pozemního zdroje.
- Opraveny špatné datarefy na podvozek (zasunutí podvozku se odškrtlo po dosažení 10m AGL) dodán krok na přesun ovladače podvozku do neutrální polohy.
- Doplněny procedury na "Holding point" o přípravu AP.
- Opravena (překopána) logika datarefů při sesouhlasování výškoměrů - nyní checklist korektně odškrtne nastavení QNH startovacího letiště podle údaje z XP11 mapy nebo AviTab.
- Opraveno sesouhlasování GPK-52 (nyní xchecklister registruje i ten nejmenší krok).
- Dodány datarefy na nastavování množství paliva v nádržích a nastavení %MAC.
- Doplněny datarefy na Load menu a vyplnění Letového plánu pro navigátora "Borise".
- Karty upraveny tak, aby se z menu checklisteru dala zavolat kterákoliv karta bez toho aby jste se k ní museli proklikávat od prvního listu.
- Doplněna detekce otevřených/zavřených dveří kokpitu
clist.txt z archivu rozbalte standardně do ..\X-Plane 11\Aircraft\An-24_CE\ a přejmenujte původní an-24rv_clist.txt na an-24rv_clist.txt.ori nebo an-24rv_clist.txt.bak.
Pro ty co řeší problémy s tím, že jsou dlouzí po přistání, doporučuji namapovat si na nějaké tlačítko joysticku "Engine RUD stopper cap" což vám umožní stáhnout plyny z 20% limitu na IDLE bez rozhlížení v kokpitu a klikání na páčky stopperů. Ideální by bylo namapovat i "pitch stop" přepínač, ale ten se mi v custom an-24 commands nepovedlo najít.
Z možných záludností se kterými jsem se při učení se An-24 potýkal:
- Po nahození - poslední kontrola 36V CD - měřák má osm poloh - je potřeba je projet všechny.
- Bez manuálu (je anglický i ruský) ani fanoušci ruské techniky nemají moc šancí éro v pořádku nahodit. Mě nepomohly ani stovky hodin zkušeností s Tu-154M, ale myslím, že mi dost pomohly a manuál jsem spíše používal jako referenci co kde najdu. Automatický checklist je super věc, který vám hlavně pohlídá všechny potřebné kroky pro uvedení letadla do letuschopného stavu se všemi systémy zapnutými, natlakovanými a připravenými na bezproblémový let. Bohužel vám neukáže, kde kterou položku najít.
Pro začátečníky nebo neruštináře je dobré mít obě verze. Tronovovu, která jde opatchovat na kokpit s anglickými popisky, pro naučení:
https://forums.x-plane.org/index.php?/files/file/65391-antonov-an24_felis_open_src-v36-parnik-simulations-oleg-tronov-update-v120/
Ke které lze sledovat vývoj, požádat o podporu a taky stahovat updaty zde:
https://forums.x-plane.org/index.php?/forums/topic/224598-antonov-an24_felis_open_src-v36-parnik-simulations-oleg-tronov-update-v120-support/
Oleg má i spoustu videí na tytrubko: https://www.youtube.com/c/OlegTronov/videos
Většina v ruštině, ale dělal i pár tutoriálových v angličtině. Já se tam třeba naučil pár triků na držení tratě podle GNS430 na první NAV stránce (do té doby jsem měl tendence mít aktivní druhu NAV stránku s mapou a trasu jsem "šněroval" jak ožralý čmelák zprava doleva).
A pak "CE" verzi pro lety nad 1h nebo v noci:
https://forums.x-plane.org/index.php?/files/file/65119-antonov-24-community-edition-ce/
CE verze má podporu Skunkcraft updateru (pokud máte éra of Aerobasku, JRollona, Thrandy asi už používáte), takže patche přes něj. A držet klukům palce, aby se jim s překladem do Angličtiny dařilo.
Pokud bude někdo mít nějaký nápad nebo připomínku, něco co by checklist mohlo ještě vylepšit, nebo pokud objevíte chybu (y) budu rád za info.
Automatický checklist pro "CE" verzi můžete stáhnout zde: https://drive.google.com/file/d/18yo9COzu47AyTNKJIDs04dm8k-yFkxsz/view?usp=sharing |
|