No vida - ďoura v osnově, to jsem zatím nedozkoumal. Ale můj soukromý názor:
maximální otáčky jsou dány maximálním výkonem a systém je, myslím, sestaven tak, aby "plný knedlík" nepřetočil motor, byť v režimu s nejmenším odporem (předpokládám, že v "klidném" stavu - tedy bez náhlých změn). Obvykle maximální výkon motoru nebývá omezen, zejména u slabších verzí, ale třeba u některých Bellů řady UH-1 (zejména twinpacky se starou verzí rotorové hlavy a listů) mají uměle omezený výkon - asi právě proto, aby plný knedlík neutrhl ten větrák nahoře (ať přes brutální překročení torků při přitažení kolektivu nebo odstředivou silou při kolektivu na nejmenším odporu - nulový vztlak - mírně negativní úhel náběhu) - to proto, že u vrtulníku je to velmi častý režim (u letadel zas tak moc častý nebývá, aspoň ne u pístových).
Nicméně si (opět soukromě) myslím, že vše se musí hlídat - a při prudkém přestavení kolektivu na tento režim by k přetočení mohlo dojít - a od toho bývají na budíkách ty červené radiální čárky, že
Zkusím se na to při nejbližší příležitosti nejakého mixérového pilota optat. Dík všem za pozitivní reakce - povzbuzení do dalšího studia! |
|