S vrtulniky je to slozitejsi. Je to jako se vsim - jak ktery.
Jsou stroje, ktery se daji vyvazit a pak stroje, ktery nedaj. Treba R-22 ma jen vyvazeni dvoupolohove - na vzlet a na pristani a na let v hladine. Protoze jak pise Pips, tam se to neda pustit ani na chvili, protoze tam prave porad nejaka sila je, at uz mensi nebo vetsi a okamzite by si to udelalo, co by se mu zamanulo.
To takovy Schweizer ma vyvazeni plynule v obou osach, takze pote, co paku natlacite do polohy ve ktere ji pro dany rezim +/- potrebujete, muzete se sil zbavit. Pak to funguje podobne jak v letadle - jakmile se sila objevi, znamena to, ze se neco deje. Nicmene pustit se to porad neda na vic nez nekolik malo sekund. Ze by to letelo samo jako eroplan, to fakt ne. Sily se tam objevuji i celkem znacne, treba behem zatacky, kde to clovek musi vylozene nutit k tomu, aby to drzelo pozadovany naklon a nepridavalo si to.
Vetsi vrtulniky (treba EC nebo Mi-8) maji stabilizaci ci autopilot a pracuje se s nima tak, ze pomoci takoveho tlacitka na pace, ktere se zmackne a drzi, se v podstate odstrani sily v rizeni, pilot si to presune tam, kam chce a kdyz to pusti, SAS nebo AP nebo oboji se snazi ten vrtulnik udrzet v teto poloze.
No a pak jsou take stroje, jako AS-350, ktere nemaji ani sily, ani vyvazeni, ale jen nastavitelne treni na cyklice. Takze to pak funguje stejne, jako ta blacklynx paka.
V. |
|