Nevím, velký vrtulník jsem v ruce neměl, takže jenom co vím z RC a co jsem přečetl, ale:
Např zmiňovaný robinson je "stabilizovaný" tím, že má hlavní rotor poměrně vysoko nad těžištěm.
UH-1 od bell měl mechanický bell stabilizátor, hiller taky vymyslel jakýsi mechanický zjednodušovač řízení (kombinace hiller-bell se hojně používá u RC).
Větší vrtulníky drží gyro efekt (viděl jsem úspěšné řízení vícelistých vrtulníků bez stabilizace v RC podobě) a fakt, že u těžších strojů se vytvoří jakési vzepětí díky váze taky přispívá ke stabilitě.
Dvoulisté systémy "semi-rigid" např. u Bell 206 (?) taky stabilitě pomáhá.
Takže si troufám tvrdit, že když se vrtulník uvede do jakéhosi stabilního stavu a nehýbe se kniplem, tak je docela možné, že nespadne a tak nějak letí. Možná by se nějak kýval, ale zůstal by ve vzduchu.
Úplně nestabilní to být nemůže to by s tím nechtěl nikdo lítat.
Nechci vyvrátit to, že by se měl pořád řídit. |
|