Kazde letiste ma vypublikovany okruh, jak by se mel letat. Neni to ale dogma, velikost okruhu se obvykle peizpusobuje rychlosti tetounu. Tzn. ze kdyz budes litat okruhy s Typhoonem tak budou polovicni, nez kdyz budes letat s Z142. Kazdopadne trenuj, trenuj... mas li na joestiku pozicni kloboucek, muzes krasne kontrolovat svoji pozici vuci draze. Tim trenovanim dosahnes toho, ze budes schopen za cas odhadnout, jak dlouho tocit 15stupnovou zatacku aby jsi se otocil o 90 pri dane rychosti. Pak pozor na kompas, nepouzivej elektronicky, ale magneticky, jejich chovani je naprosto rozdilne. Kdyz litas okruhy, pouzivej orientacni body v blizkem i dalekem okoli, zvlaste pri vycviku se Ti to bude hodit. Zapamatujes si, ze kdyz vidis levym okynkem tuto silnici rovnovezne a jsi na kravinem tak jsi presne po vertru, tamdle na tou chaloupkou budu tocit treti, tamdle krizeni tech mezi znamena zahajeni toceni na finale. POZOR v realu nepouzivej pohyblive orientacni body jako jsou treba kravy, ovce psi. Zcela chaoticky meni svou polohu, coz casto vede k nezdarenemu pristani. Nevim, jak to jde u FS, ale zapni si co nejvyssi provoz. V realu musis u VFR porad cumet na vsechny strany. Obvykle to svadi, abys koukal na budiky, ale to je podle mne nejvetsi chyba. koukej ven koukej ven koukej ven. sem tam zkoukni co je potreba a ujisti se ze hodnoty odpovidaji Tvemu prdpokladu. V praxi pred pohledem na pristroj musis mit v hlave hodnotu kterou ocekavas ze uvidis, pak jen skonstatujes, ze je to tak. Vsechny dulezite hodnoty totiz praxi budes vnimat podvedome. Vysku se naucis odhadovat, rychlost podle aerodynamickeho hluku a odporu kniplu otacky motoru uchem klesani/stoupani podle polohy cumaku a horizontu. Trochu vetsi problem je u "aerodynamicky cistych" letadel, jako je treba Samba, letis 180.... kouknes 2x do mapy najednou z hruzou zjistis, ze klesas 2m/s a mas tam 220... Na rozdil treba od Typhonna kde pustis rizeni zacnes vytahovat mapu, mezitim si sudas bundu, napijes se a on porad leti svych 80 a vario na 0. Dal muzis sem tam kouknout na teplotu vody, oleje, palivo, protoze to nepoznas. Ale jeste jednou zduraznuji.... koukat ven.... uvedom si, ze v ULL muzes litat jen na prostory, kde jsi schoplen nouzove pristat, proto musis venovat behem letu minimale 50 % casu hledani vhodneho mista pro nouzove pristani v pripade, ze Ti to zakucka. Stahni si 30m vyskovy model CR (je prima hrbolatej), a dohodni se z manzelkou ze pokazde kdyz pujde okolo tak Ti vypne zapalovani. Ty musis VZDY bezpecne pristat. Jsou pod Tebou lesy? ok, musis mit takovou vysku, aby jsi dokouzal pred nej nebo za nej.....
Neboj uvidis po prvni hodine v ralu uvidis, ze je to vsechno uplne jinak ale v podstate stejne.
p.s. jo zapomel jsem..... zkousej si ostre zatacky (40 pripadne 60stupnu) kde musis nohama drzet kulicku, nesmi Ti klesat ani stoupat vyska a nesmi ti klesat ani stoupat rychlost. Myslim, ze je toto ve FS slozitejsi o fakt, ze na tebe nepusobi odstrediva sila, ktera ti v realu pomuze. Tohle je totiz alfa a omega. Jakmil Ti v zatackach bude litata kulicka na vsechny strany, tak Te instruktor umlati ucebnici pilota. (a ta je pekne tezka) V tomto pripade jde totiz o zivot. Jakmile udelas vykluzovou 4 okruhovou zatacku (koule bude mimo) budes mit stazenej plyn a zapomenes kvuli ukonum sledovat rychlost, ktera se dostane k minimalce pripadne Ti foukne do zad pak spadnes do vrtaku a ze 100m se s tim uz nic udelat neda. |
|