Jó, já si dovoluju, to je nechutný...a ještě přitom tuhej, jako nikdo druhej!
Přesně tak...problém tzv. freelance pilotů já právě v oné různorodosti a taky v tom, že něco jako SOP nebo MCC jim třeba ani nic neříkají. Ostatně ani nemusí, několik let v single pilot "konfiguraci" to kdekoho spolehlivě odnaučí, charakterních poctivců kteří takoví zůstanou i bez kontroly a pravidelného přezkoušení znám i v letectví málo...
Důvod proč tam jsme u velké dopravy dva, proč máme SOP, MCC kurzy, pravidelný výcvik a přezkoušení, proč nás sleduje Flight data monitoring a proč se snažíme problémům předcházet a ne je řešit ex-post není v tom, že bychom byli hloupí, neschopní a životu nebezpeční. Důvod je právě v oné smutné a nepříjemné historii a v zájmu s tím něco aktivně dělat. Kvalita pilota se pozná v tom, že si tyhle věci uvědomuje, stejně jako svoji omylnost. Doby egoistických superpilotů "kteří umí lítat se vším" a na "první pohled poznají dobrého pilota" jsou naštěstí dávno pryč, lidských životů to stálo poměrně dost...Kéž by to samé platilo i v jiných oborech...
Ostatně "karierních" freelance pilotů je celkem prokazatelně zoufale málo. Těm skutečně dobrým, od Aljašky po Botswanu smekám. Drtivá většina ostatních to ale dělá z donucení, protože prostě potřebuje hodiny, jinak má smůlu, což je smutná realita současnosti, zejména v severní Americe. |
|