No, taky zajímavé téma - dám otázku - jaký motor pohání drtivou většinu warbirdů (včetně Me-109 Bouchonů) - a proč?
Odpověď - americký Merlin-Packard (!!) (nejen ve spitech, ale i v P-40, Jak-3, Me-109..
a proč?
Nejen protože jich je ještě pár k mání, ale hlavně protože letecký úřad (britský, americký) vyžaduje k letadlu kompletní údržbovou dokumentaci a certifikovanou sadu servisních přípravků a nářadí (mimo další lahůdky). Jinak CA (certificate of airworthiness - potvrzení o letuschopnosti) nevydá.
No a na ty Packardy to k dispozici je, na jiné motory není. Jednoduché...
Docílit výjimku (např. motor Klimov do právě rekonstruovaného unikátního Jak-1) je absolutně výjimečné - a jen za cenu, že se vše výše zmiňované (dokumentace, bulletiny, servisní systém, přípravky, nářadí atd. atd podaří zrekonstruovat z oficiálních zdrojů (!) a do kompletní podoby, odpovídající současným standardům (!) A to zas taková sranda není... |
|