Lítá se fajně, je to taková zvláštní oblast ten Pacifik...nejdřív jsem si myslel jak to bude náročný, ale nakonec je to absolutní pohoda, když teda pominu fakt, že na ETP je člověk 2.5 hodiny od nejbližšího letiště a celej přelet je 2000nm nad absolutní pustinou - ani ostrůvek s palmičkou Vysazení motoru, dekomprese nebo nějaké jiné drobnosti mě nebolí, na ty plánujeme. Požár, to je jiná věc...byly dny, kdy jsem se pro jistotu koukal i na techniku přistávání do vln...z vědomého rozhodnutí to posadit do vln mně občas celkem zamrazí. Ale za to jsme placení, že...
Jinak tu dost fouká, 150-200kt jety nejsou žádná výjimka. Díky nim to taky pořád pěkně háže, zažil jsem párkrát hodně slušný severe v CAT, že jsem i odpojoval AP. A když jsou bouřky, tak klidně i do FL500. Je to ale obecně pohoda.
Dostali jsme na to 180minutovej ETOPS. WestJet to lítá i se 737NG, ale přímo jen z Vancouveru.
Stejně jako nad Atlantikem existuje něco jako denně vyhlašovaný a pravidelně se měnící organised track systém, kterému se tu říká PACOTS. V podstatě platí pro celou oblast mezi severní Amerikou a Japonskem a dál Asií (NOPAC) a severní Amerikou přes Havaj do Asie (CENPAC) a do Austrálie (SOPAC). Pravidla a rozestupy jsou víceméně stejná jako v MNPS (jen místo 60 je lateral 50nm a pro RNP4/ADS-B/CPDLC éra dokonce jen 30) a stejně tak je to RVSM prostor. SLOPuje se stejně jako v NATu, jen je možné s offsetem přeletět i entry point. Nepotřeboval jsem to ale nikdy záměrně např. kvůli wake turbulence...navíc máme jen IRS éro bez GPS, takže jsme stejně o kus jinde než máme být.
Krom toho na Havaj a do Austrálie exisují i normální Airways s pojmenovanými waypointy, dost často i obousměrné. Občas lítáme po nich - jsou klasicky fixed track, takže se lítají magnetic. A nebo je možné lítat zcela náhodné random routes lat/lon, což je většinou náš případ, rozestupy mezi reporting pointy stačí klasických 10 stupňů latitude.
Řízení v tzv. Oakland Oceanic ARTCC je procedurální s klasickými position reporty přes San Francisco ARINC, povolení přes ně vydává normálně ATC, ale není potřeba jak pro NATy žádat separátně těch 45 minut před vstupem, povolení pro crossing je součástí odletové clearance. Odpadají tak pravidelné situace, kdy se rádio operátor dohaduje s érem, že zapomněli udělat korektní readback nebo nepřidali TMI a tak musí hodovat než to udělají správně předpisově Před vstupem není potřeba ani nějak složitě řešit změny - prostě si ještě od radaru vyžádáme jinou hladinu a oni už to domluví i pro crossing.
Pak mají Amíci ještě specialitu nazvanou ESCAT, což je takový globální alarm v jejich teritoriálním airspace, kterej když vyhlásí, tak mají možnost zajistit posazení všech letadel kamkoliv podle potřeb DoD, taková reakce na 9/11.
Oproti Atlantiku je nad Pacifikem naprosto mrtvo, za 4 měsíce jsem mezi Kanadou a Havají potkal tak 3 letadla na TCASu, vizuálně, nebo aspoň natolik blízko, že by nějak ovlivnily naše žádosti o hladinu například. Díky tomu je to naprostá balada, stoupat a klesat můžeme podle potřeby, vpodstatě sledujeme optimální hladinu, to byla nad Atlantikem téměř utopie Dokonce jde i zažádat o blok třeba 4 hladin a v nich si hrát podle potřeby.
Komunikace je standardní HF, jen je natolik kvalitní, že to je skoro jako telefon...kde jsou časy Gander Gander, chrrrrššššchrrrr...A kupodivu na celých 2000 mil stačí jedna frekvence - jak z hlediska obsazenosti komunikací, tak kvality příjmu. Satcom ani datalink bohužel na tomhle éru nemáme, ale narozdíl od Atlantiku mi ani nechybí popravdě.
No a na druhé straně čeká malebná Havaj Letiště i provoz jsou tam v pohodě, okolo zajímavej terén, kterej je většinou vidět, většina přiblížení je ILS s povolením na vizuály, najdou se i příjemné zajímavosti jako např. LBA na 26 na Honolulu, odletu se často brzo lomí pryč, tak si to člověk i užije.
Když pominu hodně nepřesné winds aloft je celej Pacifik z navigačního i komunikačního pohledu větší pohoda, než Evropa
Suma sumárum, je to pořád to samý, ale pořád mě to baví
A co ty, jak to jde po provinciích, Karibiku a jak se pereš se zimou? Já z Londýna moc na ICEMANy zvyklej nebyl, tam když sněží, tak to zavřou Tady mrzne i pára u huby a pořád se lítá jakoby nic |
|