Tak k té praktičnosti feetů - 1000ft je 300m a ukázalo se to jako optimální separace mezi hladinami, feet nefeet, metr nemetr. Méně je už moc málo (s ohledem na přesnosti aparátů a třeba i turbulenci v úplavu), více snižuje propustnost vzdušného prostoru. Takže máš 1000, 2000, 3000, 4000....FL50, 60, 70, 80, 310, 320, 330 atd, a ještě tam zbývá prostor pro přesnější určení (třeba 2300ft v případě výšky překážek apod.).
V metrech, po 300m, ve větších výškách o 500, ti vyjdou nekulatá čísla, třeba 600, 900, 1200, 1500, 1800... 3600, 3900, 4200....8600, 9100, 9600. Blbě se v tom orientuje, pokud to nemáš nadrcené jako básničku, a navíc, metrické výškoměry jsou třikrát méně přesné, co se odečtu hodnoty týče (autopilot je to skutečně jedno, ale jsou tu pořád ještě i lidi) Proto Rusko na feety přešlo, potřebovali už RVSM a to s metrickými budíky jde těžko dodržet požadovaná přesnost
A kdybys to udělal v jednotkách SI "kulatě", třeba o 500 nebo 1000m ,tak prostě snížíš razantně kapacitu vzdušného prostoru.
Nic víc, nic míň v tom není, a to je hlavní důvod, proč se v letectví tolik chytily stopy, a proč jsou daleko lepší...
Rychlost, to už jsou ty zmíněné brambory a tam mi to fakt žíly netrhá, když zejtra zavedou lítání všude v km/h, tak neřeknu ani bůůů. Ale snad není těžké pochopit, proč jsou ty metry, co se hladin týče, tak naprd... |
|