Jenom doplním...
===================
Ad1) pokud myslíš glidepath (tak nějak se to jmenuje) např při ILS je sklon napsán ve stupních nebo procentech v nákresu ve spodní části Apr. Chart. A pak ještě níž je tabulka kde je napsáno Rate of descent ft/min při určité rychlosti kt. To podle mě znamená předepsaný vertical speed v poměru k přistávací rychlosti v KIAS. Jinak se taky držet ukazatelů ILS na přístrojích (pokud má dráha ILS).
===================
U ILS je sklon elektronické skluzové roviny udáván vždy ve stupních. V procentech je vyjádřeno klesání u přístrojového přiblížení (na LKPR VOR-DME nebo NDB-DME). Podotýkám, že u přístrojových přiblížení může být vertikální profil na finále značně složitý a je třeba ho dodržet. Tedy nedoporučuji nastavit na FAP (Final Approach Point - u přístrojových přiblížení, FAF u přesných přiblížení, ale dnes se už používá FAF všude) rate of descend podle tabulek, ale opravdu dodržet postupy dle přibližovacího plánku. Ty totiž zohledňují ochranné prostory přiblížení, přičemž berou v úvahu významné překážky, které sice v dané scenérii na simulátoru být nemusí, ale "as real as it gets" Bohužel příklad Ruzyně a vybraných přístrojových přiblížení na 24 a 31 není moc ideální, tam je sestup spojitý. Zkus si sehnat NDB-DME přiblížení např. GCLA na rwy 01 - hezký příklad vyoseného přístrojového přiblížení.
===================
ad 2) Rychlost musíš snižovat postupně - myslím si (osobní názor) - v bodu FAF bych měl už mít APR klapky, vysunout podvozek a mít konečnou přistávací rychlost, u B58 je to tuším 100 KIAS
===================
Ano, postupné snižování rychlosti je v pořádku. Ono stejně není pro cestující moc příjemné, když v úseku středního přiblížení během sekundy přejdeš z 210kts na přistávací konfiguraci ) Stabilizované přiblížení, o kterém se zmiňuješ je ideální pro situaci, kdy v okolí není žádný další potencionálně konfliktní provoz. V reálu by to asi vyvolalo docela nervozní reakce ATC, kdyby ses táhl od FAF na 24 na 100kts a za tebou by se hromadily bulíci a kočičky Spíš by si tě řídící poslal do ILS přes zkratku a nechal by tě klesat na 3000ft na QNH a pak do ILSu do volného prostoru a pravděpodobně ještě s dodatkem: "maintain 120kts until 3NM of PR" (DME 109.100). Existují ještě další doporučení/omezení rychlosti na přiblížení - viz AIP.
====================
PS: Rychlosti pro B58 mám z jakéhosi vylepšeného Checklistu pro defaulty staženého z ...
====================
Checklist není směrodatný pro rychlost na přiblížení, checklist je checklist. Postupuj podle provozní příručky resp. standard operatinal procedures daného operátora (pokud jsou k dispozici).
Just my 1 pence...
Karel |
|