================
DME take muze byt sprazen s ILS, ale tusim, ze to neni pravidlem a nemusi to byt vzdy
================
vzhledem k faktu, že ILS jest název, který souhrnně popisuje celé zařízení sestávající z několika radiových a světelných zařízení, možná by nebylo na škodu výše uvedené tvrzení opravit...
ILS se skládá z lokalizéru (LLZ), který zabezpečuje směrové vedení, kromě pár výjimek v prodloužené ose dráhy. Anténní systémy LLZ jsou dle specifikace montovány 400m za DER (Departure End of Runway), neboli za koncem dráhy.
Dále je tam elektronická skluzová rovina - Glide Path (GP), která vysílá "šikmo nahoru" povětšinou v úhlu 3 stupně a slouží pro vertikální vedení letounu na přiblížení. Jeho anténní systémy jsou osazeny vpravo či vlevo od dráhy ve vzdálenosti cca 100m (teď si nejsem jist, protože potřebnou literaturu nemám u sebe) a na podélné ose dráhy právě v místě bodu dotyku (TDZ - Touch Down Zone). Z uvedeného vyplývá, že smysluplné umístění třetího z radio systémů ILS - DME je právě na anténním systému GP. Tak je tomu na Ruzyni u všech drah vybavených ILS.
Čtvrtým typem radionavigační výbavy ILS systému jsou markery. Jedná se o IM (Inner Marker - na Ruzyni se nepoužívají), MM (Middle Marker - u dráhy 31 je hezky viditelný jako anténa-deštník na začátku světelné řady při jízdě po estakádě) a OM (Outer Marker). V principu se jedná o zařízení, která akusticky a rozsvícením příslušné žárovičky sdělují posádce, že se nachází v určité vzdálenosti od prahu dráhy a měli by si udělat crosscheck na svoji aktuální výšku. Např. při NDB-DME přiblížení na 24 by měli mít na OM výšku 2500ft na QNH (výška se samozřejmě mění během klesání nad sice úzkou nikoliv však bodovou oblastí vysílacího kužele markeru). MM je zároveň MAPt, což posádce pomáhá se více soustředit na vizuální kontakt s naváděcí soustavou či dráhou místo čumění na výškoměr: "1 hundred to minimums"...
Záměrně dávám za příklad NDB-DME přiblížení, protože je zvykem, že v místě, kde je marker je zároveň i NDB lokátor, dohromady se toto zařízení v případě dálné označuje jako LOM. Z přibližovacího plánku NDB-DME na dráhu 24 vidíš, že v prodloužené ose dráhy máš dva NDB (Non-Directional Beacon - nesměrový maják) majáky, které ti v případě správného naladění jejich frekvencí na ADF1 a ADF1 rádia, umožní směrové vedení na trati konečného přiblížení. Vyzkoušejte si to třeba v bulíkovi PMDG, ten má dvě ADFka. Způsob vedení letounu na trati už nechám na vašem dalším samostudiu, stačí si vytisknou přibližovací plánek, vystřihnout letadýlko a "simulovat" si směr rafiček na obou ADFkách pro různé polohy letounu na přiblížení. A zkuste si to klidně dnes, místo chlastání Ráno vás nebude bolet šiška, naopak budete mít příjemný pocit, že jste do nového roku vstoupili o něco vzdělanější - hihihihihi....
Všechny pro posádku/letoun důležité frekvence jednotlivých systémů jsou namodulovány na jednu nosnou frekvenci (např. 109.100 na dráhu 24, takže není nutno ladit několik systémů najednou a zdánlivě se to celé jeví jako jedno zařízení. Což však není pravda.
Poslední součástí je pak světelná naváděcí soustava, ale to je na povídání spíš s JK.
Karel |
|