| | Zajímavé otázky - protihlukové postupy, tah motoru vs. odmrazování 24. 10. 2010 / 14:04 | |
| | K Otázce 1:
Obecně se provozovatelé letišť klaní k předpokladu, že čím dřív bude éro dál od země, tím lépe s ohledem na hluk. Z tohohle pohledu čím déle vzletový výkon, tím lépe. Z hlediska spotřeby, opotřebení motorů apod. je ale potřeba najít nějaký kompromis.
V našich SOPs je například dáno, že se po vzletu stoupá na V2+15-25 do 1500ft AGL a pak se volí CLB thrust (díky použitým deratům to obecně nebývá stejně příliš velký rozdíl), VNAV a v nastalé akceleraci se zavírají klapky. Což podle toho jak to chápu obsáhne standardně používané protihlukové postupy a není nic potřeba modifikovat pro dané letiště.
Samozřejmě jsou situace, kdy se to různě modifikuje:
- Pokud je leveloff výška po vzletu nízká (třebas 3000ft a méně) je někdy potřeba z důvodu fenoménu zvaného Low Level Alt Cap někdy zvolit CLB thrust a s ním příslušnou rychlost dříve.
Jde o to, že pokud je éro lehké a stoupání i přes derate tím pádem hodně prudké, může dojít k přechodu do režimu zachycení výšky (ALT CAP) třeba i 2000ft pod nastavenou hladinou na MCP. Filozofií Boeingu je, že počítač pak nastaví optimální křivku přechodu do hladiny a zachycení výšky, ale po dobu přechodu není aktivní žádná speed control. To může mít za následek dva scénáře - jednak zachycení výšky s aktivním takeoff thrust, čímž dojde k nárůstu rychlosti a překročení limitních rychlostí pro klapky, nebo druhak snížení výkonu motorů bez ohledu na rychlost a možný přechod do pádu.
- Pokud je z nějakého důvodu vhodné zachovat konstantní rychlost, ponechá se vzletový výkon déle a neakceleruje se - např.letiště s overhead odletem, kdy se po vzletu třebas z dráhy východ-západ točí ihned o 270 stupňů směrem na sever, přeletí se dráha a naletí nějaký radiál na trať. V takovém případě je vhodné mít co nejlepší stoupání (hluk, provoz, letiště, ...) a z důvodu konstatního poloměru zatáčky neměnit rychlost.
- Pokud je odlet nějak limitovaný terénem, tak je většinou vhodnější se nad ty kopce okolo dostat co nejdřív, hluk nehluk
- Některé procedury jsou potřeba letět konstatní rychlostí (nižší, než standardních 250kt), ať už předepsanou jako součást SIDu, nebo ze zkušenosti vhodnou pro zachování poloměru zatáčky. Někdy je daná rychlost nižší než minimum clean speed a tak se konfiguruje do clean až později.
Atd... |
| |
|