| ![](img/nic.gif) | Zajímavé otázky - protihlukové postupy, tah motoru vs. odmrazování 24. 10. 2010 / 13:42 | |
| ![](img/nic.gif) | Jenom doplním Radima.
Většina provozovatelů má nějakou formu maintenance smlouvy s výrobci motorů, u Rollsu se tomu např. říká Total Care Package. V rámci oné smlouvy prostě jednou za čas přiběhne maník s notesem a ze systému co monitoruje motory stáhne data o jejich provozu. Velmi zjednodušeně se pak na základě použitých výkonů a doby jejich užití stanoví nutné kontroly a jejich intervaly. Vyšší výkon = vyšší EGT = vyšší opotřebení = častější a detailnější kontroly. A protože motorová údržba je na letadle to nejdražší, každá drobnost se projeví.
Z hlediska spotřeby paliva je nejoptimálnější plnou parou vpřed a co nejdříve do hladiny - čím dříve je éro v hladině, tím dříve je v na spotřebu efektivnějším prostoru. Úspory jsou řádově desítky kg paliva, čili desítky dolarů. Pro příklad u 757 je rozdíl v dosažení hladiny mezi stoupáním na CLB a CLB2 (16% redukce výkonu) celkem znatelných 5 minut (cca 20 vs 25).
Použitím vzletového a climb derate se ale ušetří řádově vyšší částky na údržbě motorů, které jakékoliv vyšší náklady na palivo spolehlivě smáznou. |
| |
|