FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 5. 1. 2025, svátek má Dalimil Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
DME/DME v P-RNAV Jeden příspěvek | Celý strom
DME/DME v P-RNAV   5. 1. 2010 / 13:12
A.J.Scandall   
Tohle vůbec není jednoduchá otázka. Před rokem jsem spoluvytvářel postupy pro P-RNAV pro jeden typ letadla, a moc moudrý jsem z toho nikdy nebyl. Respektive postupy i technika jsou snadné, ale legislativa a zejména terminologie (jiná v Evropě a ve světě) jsou komplikované. Ten Temporary Guidance Leaflet 10 ti řekne všechno a přitom nic.

Ale svými slovy ti k P-RNAVu a zejména DME/DME vs. GPS vs. IRS řeknu tolik - GPS je jednoznačně nejpřesnější a proto polohu FMS většinou bere z ní, respektive přikládá jí největší váhu. Skoro by se dala položit otázka, proč se stále pokračuje v DME/DME a vznikají nové stanice.

GPS či družicový systém má jednu obrovskou nevýhodu. Nejen, že prst na ovladači drží prohnilý americký imperialista (než mě někdo chytne za slovo, dělám si prču), který to může technicky vzato kdykoliv vypnout, ale taky GPS je velice závisla ná jevech, jako je sluneční aktivita a další podobné kosmírně-zěměkoulné elektromagnetické jevy, jímž moc nerozumím. Nicméně aktivita těchto jevů pulsuje v několikaletém cyklu, a dle vyjádření odborníků bude v roce 2013 ve svém maximu, které ale tentokrát díky kombinaci dalších vlivů bude výraznější než v minulých letech. Nezpůsobí to konec světa, únik atmosféry do vesmíru a podobné jevy, ale může to způsobit snížení přesnosti GPS a dalších systémů. A zase nebude se jednat asi o nějakou dramatickou nepřesnost pro běžného člověka, ale příliš velikou pro letectví dneška. V časopise Professional Pilot asi před rokem o tom psali a je to údajně důvod, proč se stále nevypl systém LORAN, ačkoliv jej už poslední velký uživatel, US Coast Guard, nevyužívá. LORAN totiž používá nižší kmitočet a je méně závislý na výše popsaných jevech. A nikdo si teď netroufne říct, jaký vliv to bude mít na systém GPS (v minulosti, když k těmto jevům docházelo, GPS nebyla tolik využívána, či systém neexistoval vůbec)

Takže za primární pozitivum DME/DME polohy pro P-RNAV a další navigační systémy vidím zejména v záloze pro podobné případy, kdy GPS bude mít potíže. Většina letadel má nyní jako primární systém navigace IRS s GPS senzorem, a k tomu DME/DME (příp VOR/DME) jako back-up. Nicméně létal jsem 737-500, jež GPS senzor neměla, pro update polohy používala zejména DME/DME (a byla schválená pro P-RNAV), a přesnost byla naprosto super.
 
Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ