No to je moc pěkné téma. Přidám něco z rukavadstva pa letnoj ekspluatacii strojů pokrokových lidově demokratických zemí. Zde se v režimu maximálního doletu (spotřeba je jinak nicotná) určuje optimální M podle hmotnosti a letové hladiny. Z uvedeného risunoku 7.3.1 z RLE Tu-154M je zřejmé, že vyšší hmotnost = vyšší ekonomická rychlost. Je to jasné, protože dle teorie i praxe je ekonomický let při určitém optimálním úhlu náběhu. Pokud je stroj lehký, tak se při vyšší rychlosti musí "tlačit" dolů, optimální je tedy znatelně nižší rychlost - a opačně to platí pro malé rychlosti. Na vše samozřejmě útočí Vne, Vmo, Mmo a podobný podezřelý zkratky a omezení. Standardní postup je zvolit pro aktuální hmotnost maximální možnou hladinu (pro MTOW Tu-154M se na delší vzdálenosti počítá i se step climb). |
|