Ano, máme.
Doposud jsme to dělali tak, že se APU nahazovalo po přistání v rámci after landing scan.
Postupem času jsme při zdražování paliva zavedli, že se bude spouštět až později, aby běželo při zaparkování a před vypnutím motorů, případně ihned, ale vypínal se jeden z motorů při taxi (např. BA či easyJet to dělají skoro vždy).
No a v poslední době se zkouší, že se na vybraných letištích nezapíná APU vůbec, zajede se na stand, vypne se jeden motor, připojí ground power a pak vypne druhý. Má to svoje problémy - pohyb lidí kolem éra s běžícími motory a pak se to musí uklízet , kvalita ground power a tím možné "vyhození pojistek" a tím pádem náhlé zdechnutí celého éra (určitě jste někdy zažili i jako cestující), atd. Ale ušetří se APU (cykly) i palivo.
Součástí letištních poplatků je jak kde - třebas ve Španělsku hodně vyžadují vypínání APU kvůli hluku, takže je v ceně. Na malých letištích, kde není zavedeno z terminálu, nebo na remote standu, kde je potřeba "vozejk", se pak většinou platí extra.
Pokud jde o ten vzduch, mňo, to je téma samo pro sebe. Dost často jim to nefunguje (omlouvají to tím, že přes chobot jde klimatizovaný vzduch z terminálu, ehm.), dost často to nikdo neumí připojit, externí vozejk ať je dobrej jak chce, sílu dvou packů na uklidnění vnějších 35+ stupňů na vnitřních 21 většinou zdaleka nestačí a tak na to prostě většinou kašleme, na flightdeck si otevřeme okýnka a cestující to holt musí vydržet a tak je tam cpem až těsně před odletem. Nutno podotknout, že vyjma toho Španělska, kde to chtějí oni, to zkoušíme na ground power jen na letištích, kde klimatizovat moc potřeba není (krásná teplá UK . |
|