Z vysoce odborných odpovědí je ti už asi jasné, v čem je problém
Abych to vyložil laicky - aby tomu porozuměli i tací, jako jsem např. já
Když nemáš spuštěné motory, tak všechnu elektriku živí baterka (stejně jako v autě), pokud motor běží a je připnutý generátor, tak to živí elektřina z generátoru a taky se dobíjí baterka.
Proč velké letadla můžou vítit v kabině různobarevně, ikdyž mají motory vypnuté? Protože jsou:
1) napíchnuté na pozemní zdroj (to bývají hlavně malé letadýlka, jako je ATR 42/72, SAAB 340 atd.)
2) mají vlastní zdroj - tzv. APU - auxiliary power unit, neboli pomocný pozemní zdroj, který je slyšet, jak hučí třeba u boeinga nebo airbuse. Je to takový malý tryskový motorek na konci trupu, na kterém jsou generátory a prakticky to funguje stejně, jako když má spuštěny normální motory, jen tento slouží čistě k zásobování eletřinou a vzduchem (pro klimatizaci)
3) turbovrtulové letadla (ATRky třeba) na baterku vydrží jen chvíli a pak spustí jeden motor s tím, že mají zabržděnou vrtuli a dál to funguje prakticky jako APU (nevím ale jak se to přesně používá)
Určitě jsem ještě něco zapoměl, ale tohle by ti mělo stačit |
|