Ještě malé doplnění k těm úkonům u taxi - je bohužel pravidlem na malých letištích, že clearance dostaneme až při pojíždění (musí ji koordinovat s nadřazenými stanovišti, což je ještě pochopitelné). Jenže se bohužel i přes předchozí dotaz a ujištění, že odletovka bude taková a taková občas stane, že ji změní a najednou se honem honem musí hledat mapy, překonfigurovávat FMC, nastavení na MCP panelu, dělat znovu zkrácený briefing, apod. (o vlastním pochopení některých odletovek ani nemluvě, pokud tam člověk ještě není "jako doma"). Když je to v noci a člověk si svítí jen lampičkou (pojíždíme s dark cockpit), do toho občas přijde změna dráhy (a pokud člověk není aktivní předem nebo to neočekává, tak musí znovu počítat performance pro vzlet), tak už to začíná být poměrně "handful". Někteří experti (Egypt, Řecko...) se navíc vyžívají v tom, že přidělují odletovky a pak při povolení o vzlet dají stejně jinou clearance (pokračujte headingem tam a tam, třetí majli točte tam, pak nalítněte radiál, stoupejte tolik a tolik), což je úplně na hlavu postavené z hlediska obecných pravidel. Krom toho jejich procedurální představivost je občas taky zajímavá - "potkat" se někde na radiálu odlet s příletem a řešit to TCASem není úplně vyjímečné jak by se mohlo zdát. Naštěstí v Egyptě po zavedení radaru už konečně pochopili, že jejich odletovky jsou k ničemu a zrušili je NOTAMy a mezi věžníkem a eproučníkem natáhli telefon, takže nám aspoň při tom pojíždění řeknou co po vzletu (a většinou je to pak pořád stejné). Dokud se jim neobjeví nějaký přílet (uaaaa, to jsme nečekali, co tu dělá PRAVIDELNÁ linka na čas), tak to pak i většinou platí až do vzletu |
|