Popíšu, jak to funguje u 757.
NWS (Nose Wheel Steering) i pedály jsou mechanicky přes lanka (poměrně tenká, asi jako na kole) spojena s hydraulickými aktuátory v příďáku. Když se podíváš na nějaké detailní fotky, jsou ty lanka i vidět - vycházejí z podvozkové šachty a pak se přes kladky oddělují do stran a pak přes kladky do aktuátorů (dva takové válečky). A pač na něj šahám jestli má dostatečné pnutí a koukám jestli sedí pěkně v kladkách, mám od něj každej let upatlaný pracky
Co se pak děje je, že ať pohneš pedály nebo tillerem, tak to přes kladky a lanko zatahá za píst v hydraulice a ten točí podvozkem. Přes převody je dáno, že pedály zatočíš o hodně míň než tillerem, ale je to propojené a tak když se dělá testování pedálů (klidně i při pojíždění), je potřeba při šlapání pedály na plnou výchylku tiller držet tlakem "do protivky", aby éro nezatáčelo, případně pokud stojí, aby pneumatiky nedřely o povrch a nekroutila se mechanizace okolo. Na druhou stranu pokud se hýbe tillerem se ale nehýbou pedály ani směrovka. Protože je výsledný pohyb dán hydraulikou, vychází z toho několik věcí:
1.) Bez natlakování systému (before start checklist - před pushbackem, někdy po jeho zahájení) se podvozek nehýbe, byť lanka můžou
2.) Při provádění pushbacku se venku posune páčka a zasune steering pin, který odblokuje hydrauliku a tak je možno točení tugem (přes lanka se pak hýbe tiller v kokpitu, pedály ale ne)
3.) Po zasunutí podvozku po vzletu se opět automaticky odtlakuje hydraulika v podvozku, takže se nehýbe, pokud se hýbe pedály ani tillerem.
Jinak u nás to děláme trošku jinak než píše AJS. Souhlasím s tím, že v průběhu pojíždění (speciálně v noci nebo za LVP) by se neměly dělat žádné úkony a naše SOP i zdůrazňují, že je na pojíždění nutno dávat velký pozor a ať dělá jeden cokoliv (u nás pouze FO, tiller máme jen vlevo, i když na 757 může být i vpravo, pan Boeing nastolil za instalaci nějakou neskutečnou cenu v řádu stovek tisíc liber), druhý kouká neustále ven - čili kapitán. Za pojíždění děláme sice minimum, ale přesto právě flight controls check, pak instruments check a briefing review, na závěr případnou rekonfiguraci bleedů na -300 a before takeoff checklist.
Důvod proč neděláme kontrolu na stojánce je dvojí:
1.) Pushback steering pin je zasunutý už když přijdeme do éra a vytáhnou ho až po spuštění motorů a odpojení po pushbacku a proto by nebylo co testovat u příďáku (netestuje se jen směrovka, ale i vazba pedály - NWS).
2.) Kolem éra se pohybuje spousta lidí a věcí a mohlo by se stát, že někomu poměrně značně ublíží pohyb některé plochy. Mohlo by se zdát, že natlakováním hydrauliky, zapnutím rotating beaconu a obecnými postupy se to nemůže stát, ale bohužel stalo a od té doby mávání tlapičkama děláme, jen když kolem nic není |
|