737 má maximální rychlost pro vysunutí podvozku 270/M 0.82. Po vysunutí je maximálka 320/M 0.82. Pro zasunutí je max 235kts. Takže při běžné cestovní rychlosti v hladině (v závislosti na letový hladině), kdy máš tak 250/M 0.75, si podvozek klidně vysunout můžeš. Je to dokonce postup aplikovaný při požáru v podvozkovém prostoru.
A při 250kts se taky vysunout může
Není to standardní postup, ale pakliže kvůli chybě své nebo ATC zjistíme, že jsme moc blízko a přitom vysoko a/nebo rychlí, pak je, jak už jsem psal, podvozek nejúčinnější brzda.
Normálně je ovšem snaha ho kvůli hluku a spotřebě dávat co nejpozději. Běžná rychlost při jeho vysunutí je 170-180kts, při menší by vlastně měl být vysunutý vždy (protože bez kol se smí letět maximálně na desítky). Při týhle rychlsoti už to tolik nezabrzdí, ale přidat si člověk o trochu musí. Pokud ovšem nezačne současně vysouvat klapky na 15 a víc, pak je naopak decelerace výhodou.
U B737 se ale příliš nezmění klopivý moment. Lítal jsem ale letadla, kde se s kolama výrazně měnila tíživost, zpravidla na hlavu, ale zažil jsem už i na ocas. U jednoho typu letadla, kde se nohy zasouvaly jedna trochu dřív než druhá, byl znát i zatáčivý moment, i když jen trošku.
Takže odpověď na otázku je: ano, vysunutí podvozku pocítíš na zvýšení odporu |
|