Napsals "A to jestli vyhovuje, nebo ne, stejně odhalíš až když začne pro Tebe lítat"
A to už se právě stalo. U obou firem, kde jsem měl tu čest lítat, přišlo v posledních - dejme tomu čtyřech - letech několik lidí, kteří přišli s typovkou (kterou si zaplatili, ale se skutečným letadlem téměř nikdy neletěli), a přitom zcela standardním výběrovým řízením díky tomu neprošli. Když se vezmou jako průměr, a porovnají se s "čistými, nepopsanými listy papíru", tzn. s 200h uchem bez typovky, ale patřičně proklepnutými a proškolenými, výsledek je poměrně zřetelný. Ti druzí jsou zřetelně lepší.
Ono to má několik důvodů:
1) typovku by tě měli školit ti, se kterými budeš posléze létat. Přinejmenším z části. A to podle SOP dané firmy. SOP (standardní postupy) jsou zejména pro začínající nezkušené letce velmi důležité, je to záchranná síť, které se chytají právě v době, kdy z toho všeho mají v hlavě ještě guláš. Mnohdy se SOP na stejném typu liší natolik, že to vypadá, že je to pokaždé jiné letadlo. Staršímu, zkušenému to nevadí, ten se tím prokouše, ale začínajícímu to zamotá škebli
2) když si platíš typovku sám a koukáš na každou korunu, vyberš si samozřejmě tu nejlevnější. Mezi provozovateli simulátorů zejména A320 a B737 je velká konkurence, a taky velké rozdíly v kvalitě. Některé stojí svojí úrovní skutečně za starou bačkoru. Technicky, ale hlavně pedagogicky. I když prošli X audity od EASy, stále to není zárukou kvality.
3) milion na výcvik až po CPL/IR je dost, ale dá se k tomu dostat i pro ne zrovna bohatého člověka, pokud prázdnou kapsu nahradí cílevědomostí, pílí a několika lety tvrdé práce, která je ve finále velmi dobrým sítem na posouzení, zda se dotyčný na létání hodí či ne. Jenže chtít po něm dalších skoro 3/4 milionu (ano, 3/4 milionu, lidé kteří říkají, jak se dá sehnat typovka do půl mega zprvidla zapomínají na base training, který vyjde na 150-200tisíc. Bez něj žádnou typovku nikdo nemá), to už takovému jedinci často zlomí vaz. Zatímco těm, kteří na to peníze mají (třeba i od tatínka, to už je fakt jedno), to problém nečiní. Ale lepšími letci je to neudělá. Je tohle zrovna to síto, které chceme? To nám neodfiltruje dobré letce od špatných, ale ty, kteří mají lepší startovní pozici od těch, co jí mají horší.
Jsem velkým advokátem NEplacení si vlastních typovek (s výjimkou tzv. freelance pilotů, ale to je něco jiného). Stalo se to evropskou, možná i světovou módou posledních let, a je to VELKÝ nešvar. Svět má před námi náskok, tak se podívejme, jak to vypadá tam. Už i samotná typovka nestačí. Za standard se začíná brát ukončený line-training. Jak se k němu nezaměstnaný letec dostane? Zaplatí si ho. Ano, zaplatí si ho. Jde létat k firmě, kde létá s instruktorem na tratích a dává jim za to peníze. Jestli tohle ještě pořád netrkne do očí, tak zdůrazním, že si jako cestující koupím letenku, samozřejmě v plné výši, a jeden z pilotů, co sedí vepředu, ani neprošel výběrovým řízením k firmě, ani není jejím zaměstnancem, a na let taky přispívá. Je mi jasné, že se najde x lidí, kteří právě tenhle systém ještě budou obhajovat, ale věřte mi, tohle už je fakt cesta do pekel. Jen se modlím, ať to nepřijde k nám...
Tohle je průser, který stojí za daleko větší rozmáznutí, než jacísi piloti-strojníci. Ono totiž piloti-strojníci jsou u letectva možná už od té doby, co ing.Kašpar přeletěl z Pardubic do Chuchle... |
|