RTA? Snad nechceš simulovat "Green Approach"
VNAV je dobrý sluha, ale zlý pán. Dobrý sluha je tehdy, pokud:
-je správně naprogramovaná FMS
-je v trati naprosté minimum vnějších zásahů a přídavných omezení, myslím tím rychlosti a výšky (což lidé s oblibou dělají, a pak se strašně diví, že VNAV letí "divně")
-je správně naládovaná stránka FORECAST, zejména QNH a vítr v klesání (ostatní takový vliv nemají)
-minimalizují se změny trati (otázka spíš pro ATC)
Pokud je v některém z výše uvedených případů "bota", nefunguje VNAV moc dobře ani v reálu. Cost Index na tohle moc vliv nemá, nanejvýš tak na rychlost v klesání
S tím příliš prudkým klesáním na volnoběh v počátku to je bohužel obecný problém a nic se s tím neudělá, je to tím, že ve vyšších hladinách, dokud se ještě drží konstantní machovo číslo, má letadlo při sestupu potřebu dohánět rostoucí indikovanou rychlost. A to buď trošku zvýšeným tahem motorů, anebo, při klesání na volnoběh, prudším klesáním. Tohle všechno se zlepší v okamžiku, kdy je "change-over" na konstantní indikovanou rychlost, to začne éro padat po tý kouli míň. Nicméně v reálu po kouli sice padá, ale FMS to zvládne. Je možné, že v FS je to na něj moc a pak "chce draka" (DRAG REQUIRED). S ohledem na komfort cestujících (a životnost motorů!) se to dá dělat tak, že se klesání zahájí o cca 10-20NM dříve (buď ve V/S, nebo ve VNAV pomocí funkce DESCEND NOW) a volnoběžné klasání se začne až po chvíli.
Co si z doby svého simulátorového poletování pamatuju, VNAV byl bolavou patou všech FMSek, neblíže realitě a nejlépe v něm létal LVL-D 767 |
|