Tak tomu prostě věř, jediný akceptovatelný důvod povyjetí spoilerů při vzletu (nemluvím-li o přerušeném) je vychýlením příčného řízení. Ale jak už jsem prve psal, nemělo by se to přehánět, to kvůli vzrůstu zbytečných odporů, i když při výpočtech se i s tím počítá.
Výše uvedená teorie o povytahování spoilerů kvůli windshearu atd. je samozřejmě nesmysl.
Co je ovšem pravda, že existovalo jedno letadlo, které skutečně používalo spoilery k přímému řízení vztlaku. Nejednalo se o vzlet, ale o přistání. V plné přistávací konfiguraci se zafixoval podélný sklon, spoilery vyjely na 7° (nebo 14°?, už si nepamatuju) a přitažením či potlačením se přímo ovládalo jejich vysouvání či zasouvání, čímž se vztlak řídil přímo, nikoliv změnou podélného sklonu či rychlostí, jak je běžné. Ten systém se jmenoval DLC (Direct Lift Control), a to letadlo L-1011 Tristar...
Jinak spoilery u dopravních letadel mají účinnost proměnlivou s rychlostí (což je logické), u 737 lze říct, že jejich účinnost pod 250kts je nízká, a pod 210 ve spojení s klapkama je jejich "přínos" nanejvýš v tom, že vyrábějí třepání. Při menších rychlostech už je lepší brzdit "gumovejma brzdama", tj. kolama.Zajímavé je, že spoilery při klapkách 40 zvýší pádovku asi jen o 3kts. Tak už jsou neúčinné. Ale dělá to děsnej bugr. |
|