Určitě spoilery..? Viděl jsi na obě křídla..? Ptž SPOILERY se vysouvají na obou polovinách křídla současně..
ALE
..u velkých letadel, se nadzvedáváním spoilerů pomáhá křidélkům a to tak, že na té polovině křídla kde jde křidélko nahoru ( křídlo jde dolů ) se vysunou spoilery --> ztráta vztlaku a nárůst odporu --> letadlo zatáčí tam kam potřebuješ.. Po tom co dáš křidélka zpět se i spoilery zasouvají..
A obráceně.. Pokud máš vysunuté spoilery ve vzduchu a zatočíš, na té straně kde jde křidélko dolů ( křídlo nahorů ) se spoilery zasunou.. Proč? Ty už na té druhé straně nemůžeš kridélka vytáhnout ptž venku jsou a nárůst odporu a pokles tlaku se tam konat nemůže, tudíž na druhém křídle ten vztlak zvýšíš a odpor snížíš tím zatažením.. Po vyrovnání se spoilery zase zvednou..
Zkus si to v FSce na nějakým Béčku, je to tam krásně vidět.. A rozhodně to bude lepší než můj výklad..