19. LN Roudnice n/L
L-13
OK-1830 29.6.2002
12,45 UTC
pozemní komunikace před RWY 14 AD Roudnice n/L -pilot instruktor kluzáků
nálet celkem 1975 hod. hod.
Petr Pačes žák kluzáků nalétáno celkem 5,55hod.
řidič VW LT 35 - 1
Krátký popis nehody.
Posádka prováděla výcvikový let na opravu vadných přistání.Start byl proveden pomocí navijáku.Let po okruhu probíhal v oblasti zvýšeného stoupání, čemuž instruktor přizpůsobil velikost okruhu.Po čtvrté okruhové zatáčce řídil úhel sestupu brzdícími klapkami žák.Při vlétnutí do oblasti zvýšeného klesání žák brzdící klapky zcela zavřel.Před silnicí ve výšce asi 10m došlo k dalšímu zvýšenému klesání.Instruktor sledoval provoz na silnici, který se nezdál být překážkou.Dál sledoval činnost žáka v poslední fázi přiblížení na přistání, když došlo k silnému nárazu z levé strany.V tomto okamžiku byl kluzák asi 1,5m nad silnicí.Od okamžiku nárazu byl kluzák neřiditelný a dopadl asi 5m za silnici.Prah dráhy 32 je vzdálen od silnice asi 200m.
Příčina nehody.
Instruktor sledoval činnost žáka v poslední fázi přiblížení na přistání a nevěnoval dostatečnou pozornost
pozemní komunikaci nad kterou měl kluzák velmi malou výšku.
Přijatá opatření.
Provést rozbor s piloty AK.Instruktorovi zapsat LN do ZL.V letištním řádu LKRO doplnit upozornění na pozemní komunikaci před THR RWY 32 a dodržení bezpečné výšky nad komunikací /min 10m/.V AK dodržovat směrnice a pokyny AeČR pro výcvik.Velitele letadla předat ke správnímu řízení ÚCL pro porušení povinnosti velitele letadla.Při provádění výcvikových letů na kluzácích ve směru přistání RWY 32 posunout vytýčení přistávacího znaku T o 100m za práh dráhy.
|
|