No pokud mám dobré informace, tak většina současných letadel typu B737 classic apod. GPS nemá (možná ty novější Ačka mají, to nevím). Tam je to řešeno tzv. inerciální soustavou, která dokáže pracovat ve spolupráci s palubním počítačem s GPS souřadnicema a dokáže to vyhazovat na ND ty pěkné čárky, po kterých létáme Tam se před nástupem cestujících a jakéhokoliv pohybu inicializuje ta inerciální soustava (to je v podstatě stabilizovaná plošina s několika senzory zrychlení - už nevím, jak se tomu nadává, modernější využívají laserové snímače, to ale ještě nechápu, jak pracuje ), která snímá zrychlení ve všech osách, takže palubní PC (FMS) je schopný bez jakéhokoliv radionavigačního prostředku jen na základě správné funkce INS (IRS) - to je ta inerciální soustava - a správně zadané GPS souřadnice, odkud začne pohyb letadla, připočítávat souřadnice a tj. počítat jak vertikální, tak horizontální profil letu. V kombinaci s dalšími přístroji to pak umí počítat TAS, GS, směr a sílu větru, TRK, tím pádem i snos a korekci. Je to neskutečně složitý a drahý systém, ale funguje s obrovskou přesností. Létání s tímto je tzv. prostorová navigace ( R NAV). Pro upřesnění informací si palubní PC sám ladí frekvence nejbližších radionavigačních prostředků z databáze a pomocí různých měření se zpřesňuje (naladí např. VOR/DME ... radiál a vzdálenost od přesně stanoveného bodu = přesné zjištění vlastní polohy).
Co se týče ARK, tak to je už sám o sobě radiokompas, který se sám upravuje, takže tam se toto nijak asi řešit nebude (to je jen odhad), popř. bych čekal, že to zajistí PC.
Nejsem sice reálný pilot dopraváku, ale jen maličké Cessničky, tak mě kdyžtak někdo z reálných pilotů opravte, pokud něco není zcela přesně, ale neuvádím záměrně žádné číselné údaje, protože to píšu jako obvykle z hlavy Ale tak snad to stačí |
|