FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 28. 12. 2024, svátek má Bohumila Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Alignacia kompasov pri sucastnych erach Jeden příspěvek | Celý strom
Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 13:57
Priskac   
Zdravim panstvo,

obraciam sa na Vas, aj ked asi skor na pilotov z realu. Minule som tak rozmyslal nad jednou vecou. Ked lietam v FSke na nejakych ruskych masinach, tak tam sa po urcitom case musia rucne alignovat kompasy, ARK (proste GPM, GMK)(ludia ktory uz aspon raz skusili nejaku rusku masinu vedia o com hovorim - je to tusim pristroj USH-3). Alignuje sa to, resp. korekcia sa robi na zaklade zemepisnej dlzky. A ma napadlo, resp. rad by som vedel ze ci sa taketo nieco robi aj na sucastnych Boeingoch, Airbusoch a podobnych masinach zapadnej vyroby, ktore uz su vybavene GPS, ale predpokladam ze napriklad tocenie do ILS alebo pri lete na HDG lietaju tiez pomocou kompasov (resp. zdroj dat pre HDG musi byt tiez z nejakeho kompasu). Ako nenasiel som nikde na paneli bulika ze by sa alignovalo toto, alignuje sa iba GPS poloha, ale predpokladam ze by sa asi mala alignovat aj poloha radiokompasu. A preto sa pytam ze ako to je urobene v sucastnych masinach, ci tam vlastne nieco takehoto je ako alignacia kompasov, alebo to uz vsetko robi pocitac? (automaticky to alignuje pomocou polohy GPS)?

Bol by som rad ak by mi na toto odpovedal niekto fundovany, Phantom alebo A.J....

Diky moc pani.

Peto
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 14:18
FSPilot   
No pokud mám dobré informace, tak většina současných letadel typu B737 classic apod. GPS nemá (možná ty novější Ačka mají, to nevím). Tam je to řešeno tzv. inerciální soustavou, která dokáže pracovat ve spolupráci s palubním počítačem s GPS souřadnicema a dokáže to vyhazovat na ND ty pěkné čárky, po kterých létáme Tam se před nástupem cestujících a jakéhokoliv pohybu inicializuje ta inerciální soustava (to je v podstatě stabilizovaná plošina s několika senzory zrychlení - už nevím, jak se tomu nadává, modernější využívají laserové snímače, to ale ještě nechápu, jak pracuje ), která snímá zrychlení ve všech osách, takže palubní PC (FMS) je schopný bez jakéhokoliv radionavigačního prostředku jen na základě správné funkce INS (IRS) - to je ta inerciální soustava - a správně zadané GPS souřadnice, odkud začne pohyb letadla, připočítávat souřadnice a tj. počítat jak vertikální, tak horizontální profil letu. V kombinaci s dalšími přístroji to pak umí počítat TAS, GS, směr a sílu větru, TRK, tím pádem i snos a korekci. Je to neskutečně složitý a drahý systém, ale funguje s obrovskou přesností. Létání s tímto je tzv. prostorová navigace ( R NAV). Pro upřesnění informací si palubní PC sám ladí frekvence nejbližších radionavigačních prostředků z databáze a pomocí různých měření se zpřesňuje (naladí např. VOR/DME ... radiál a vzdálenost od přesně stanoveného bodu = přesné zjištění vlastní polohy).

Co se týče ARK, tak to je už sám o sobě radiokompas, který se sám upravuje, takže tam se toto nijak asi řešit nebude (to je jen odhad), popř. bych čekal, že to zajistí PC.

Nejsem sice reálný pilot dopraváku, ale jen maličké Cessničky, tak mě kdyžtak někdo z reálných pilotů opravte, pokud něco není zcela přesně, ale neuvádím záměrně žádné číselné údaje, protože to píšu jako obvykle z hlavy Ale tak snad to stačí
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 14:20
Kachna   
Zdar Priskači,
já můžu říci pouze u ATRky. Tam je to na základě jednotky, která se jmenuje AHRU. Ta dělá všechno, co se týče polohy letounu v prostoru. V každém koncovém oblouku křídla je jeden magnetický snímač (každé AHRU má jeden snímač). Takže AHRU si zjistí polohu todle těchto snímačů, porovná mezi sebou. O boeingách nevím, ale tím, že zadáváš zeměpisnou polohu do FMS a ten bazmek na nadhlavním panelu to také ukazuje, takže asi si to bude brát zeměpisnou polohu. Airbus bude dost podobný ATRce, přeci jen je to jeden výrobce.
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 14:28
Priskac   
...takze ak som to dobre pochopil, v sucastnosti je vsetko viazane uz na GPS a podla toho sa alignuju (automaticky) dalsie systemy a podsystemy navigacie...? A v uz ked sme pri tom, tak samotne udaje v FMC obsahuju aj data o magnetickej deklinacie pre nongps navigaciu, napriklad pre kazde letisko?
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 15:16
Rychlokvaška
Většina letadel vyrobených za posledních 30-40 let má nějakou formu inerciální navigace - ty starší INS (mechanické, velmi přesné gyroskopy), ty novější IRS (optické, říká se tomu laser gyro, ale s gyroskopem to má pramálo společného, měří se principiálně rozdíl v čase který urazí světlo dvěma různými ale stejně dlouhými trasami, pokud je vystaveno zrychlení v příslušné ose).

INS byla svým způsobem samostatná jednotka poskytující navigační informace (v zásadě kde se letadlo nachází a jak doletět k dalšímu bodu), IRS je už mnohem modernější zařízení, které poskytuje ve spolupráci s FMC a ADC (Air Data Computer - združuje věechny pitot-static sondy, atd.) vstupy pro hodně širokou škálu zařízení v letadle - od rychloměru, přes navigační displej, až po třebas Yaw Damper. Protože už se nejedná o "levný" a nepřesný gyroskop jaký lze nalézt v klasických budících, netrpí v takové míře chybami o kterých mluvíš a tak není zpřesňování potřeba (vyjma to co běží automaticky).

IRS se alignuje pouze na zemi a poté je schopno poskytovat dostatečně přesné informace po velmi dlouhou dobu. Samozřejmě nic není dokonalé, principiálních i náhodných chyb vstupuje do procesu hodně a tak se jednak složitými algoritmy chyby eliminují a druhak se poloha zpřesňuje pomocí externích zdrojů - od GPS, přes různé pozemní radionavigační prostředky (primárně DME/DME, pak VOR/DME, LOC, atd.) až po např. zafixování správné polohy na dráze při přidání vzletového výkonu.

Jak do celého procesu vstupuje GPS záleží na letadle. V principu ale většinou platí, že pokud je GPS k dispozici (a to není vždy pravidlem, např. u nás má GPSku tak polovina letadel), využívá ji FMC pro zpřesnění dat přicházejících z IRS. IRS samotné ale GPSku nepotřebuje a všechny údaje je schopné poskytovat bez ní po celou dobu letu s dostatečnou přesností.

K těm údajům jako je deklinace, apod. - vše je součástí navigační databáze v FMC - každý navigační bod, fix, letiště, apod. má uložené informace o přesné poloze, nadmořské výšce, deklinaci a další údaje. IRS jako takové poskytuje všechny informace v TRUE, protože tak interně pracuje (align funkce je vlastně vpodstatě hledání zeměpisného severu po zadání souřadnic) a MAGNETIC se z toho vyrábí až přepočtem.

 2x  

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 15:28
Priskac   
Cau,

dik za odpoved. Este v spojitosti s tymto ma napada otazka ktora s tymto trocha suvisi, neviete niekto ci sa este pouziva RSDN? (nie RSBN, ale RSDN " Radiotekhnitsheskaya Sistema Dalyokoi Navigatsii "). Viem ze na u nas to mala len jedna 29tka (2022 ktora zhorela na Sliaci pri starte), a podla rozpravania pilotov viem ze ten system bol velmi presny, a robili sa na nom iba minimalne korekcie. Malo to vsak jednu chybu a to tu ze gyroskopy sa roztacali asi 20 minut, co asi moc pri hotovostnej masine nebolo prakticke.
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   20. 9. 2008 / 10:23
Serž   
na druhou stranu od hotovostni masiny se neceka ze poleti pro svuj cil treba 2000km
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   20. 9. 2008 / 10:42
Priskac   
co ty vies?... neviem preco ma napadol nazov filmu "...daleko od moskvy..."
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   20. 9. 2008 / 11:08
Serž   
lebo to bolo v tankovem praporu

Ďaleko od Moskvy to je, … to je vraj taká, … no to iba taká kniha. Tý ľudiá tam … ty ľudiá dlho pracovali. Ale nie veľa! Nie veľa. V tedy oni tam … v tých ... v tých krajinách daleko teda od hlavného mesta sovětského zvezu … tam to bolo … oni v tedy … že vraj … no tam už vuobec nieje imperialistov.
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 15:35
Rychlokvaška
Jinak bych doodal ještě jednu věc, která nesouvisí ani tak s velkými letadly, jako s technologií různých kompasových budíků obecně.

Chronologicky ;o)

Na začátku byl klasický kompas - kdo se podle něj učil lítat ví, že je zatížený velkou nepřesností a pak hlavně dvěma zásadními chybami při zatáčkách a akceleraci.

Pak pár chytrých hlav dalo dohromady tzv. directional gyro, což byl vpodstatě jen gyroskop, který se roztočil, namířil na sever a on tam víceméně pořád ukazoval a letadlo se jakoby točilo kolem něj. Odpadly chyby jako u klasického kompasu, ale přibyly další související s principem gyroskopu jako takového, zemskou rotací, kvalitou gyra, pohyby letadla, apod. Tohle zařízení lze nalézt pořád v hodně typech letadel, od naších Zlínů po různé Cessny a Warriory a principiálně (i když mnohem přesnější a dokonalejší) i ve starších dopravácích. Podle mně je to také zařízení o kterém mluvíš z těch ruských letadel.

No a pak se staly dvě zásadní věci ;o) Někoho napadlo jak měřit magnetický kurz elektricky a na dálku, a jak spojit výhody obou zařízení a eliminovat jejich nevýhody a tak vzniklo HSI (gyrokompas). Pomocí senzorů (většinou v křídlech jak psal Kachna, aby byly daleko od ručivých zdrojů magnetického pole) se snímá magnetické pole a určuje tak magnetický kurz, který je řekněme dlouhodobou stálicí ve smyslu kvality a přesnosti a pomocí gyroskopu v přístroji se změřená magnetická hodnota stabilizuje gyroskopem a odpadají tak chyby klasického kompasu. V praxi je ten algoritmus samozřejmě komplikovaný, ale v zásadě je to tak, že je celé zařízení jakoby hlavně directional gyro, které je ale neustále jakoby kalibrované tím magnetickým senzorem, pokud poskytuje rozumná data (mimo např. prudké manévry) a hlavně jen o jakousi max. hodnotu za jednotku času a tak je výstup krásný plynulý a přesný pohyb ručičky. A protože nic není dokonalé (i takové HSI může ukazovat třebas o 180° mimo po pár ostrých zatáčkách nebo nedej bože akrobacii), tak existuje funkce, kterou se dá sladit gyro s kompasem rychleji. Jinak tyhle gyrokompasy mají většinou také jakousi indikaci, že pracují korektně ve formě jakési čárky nebo bodu, který neustále osciluje kolem středové hodnoty - to jak se sesoulaďují údaje z kompasu a gyroskopu.
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 15:44
Priskac   
A co sa tyka toho ake zosuladenie myslim ja, je pripad tohoto tu, co pisal aj SONP, a co este lepsie napisal Baloo je tu:

http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=219500&lan=0&style=2

a zrejme sovieti riesili vsetko inac...
 

Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 16:06
Rychlokvaška
Myslím že je to v principu totéž, jen se tomu jinak říká
 

VWAC
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ