FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 28. 12. 2024, svátek má Bohumila Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Alignacia kompasov pri sucastnych erach Jeden příspěvek | Celý strom
Alignacia kompasov pri sucastnych erach   19. 9. 2008 / 15:16
Rychlokvaška
Většina letadel vyrobených za posledních 30-40 let má nějakou formu inerciální navigace - ty starší INS (mechanické, velmi přesné gyroskopy), ty novější IRS (optické, říká se tomu laser gyro, ale s gyroskopem to má pramálo společného, měří se principiálně rozdíl v čase který urazí světlo dvěma různými ale stejně dlouhými trasami, pokud je vystaveno zrychlení v příslušné ose).

INS byla svým způsobem samostatná jednotka poskytující navigační informace (v zásadě kde se letadlo nachází a jak doletět k dalšímu bodu), IRS je už mnohem modernější zařízení, které poskytuje ve spolupráci s FMC a ADC (Air Data Computer - združuje věechny pitot-static sondy, atd.) vstupy pro hodně širokou škálu zařízení v letadle - od rychloměru, přes navigační displej, až po třebas Yaw Damper. Protože už se nejedná o "levný" a nepřesný gyroskop jaký lze nalézt v klasických budících, netrpí v takové míře chybami o kterých mluvíš a tak není zpřesňování potřeba (vyjma to co běží automaticky).

IRS se alignuje pouze na zemi a poté je schopno poskytovat dostatečně přesné informace po velmi dlouhou dobu. Samozřejmě nic není dokonalé, principiálních i náhodných chyb vstupuje do procesu hodně a tak se jednak složitými algoritmy chyby eliminují a druhak se poloha zpřesňuje pomocí externích zdrojů - od GPS, přes různé pozemní radionavigační prostředky (primárně DME/DME, pak VOR/DME, LOC, atd.) až po např. zafixování správné polohy na dráze při přidání vzletového výkonu.

Jak do celého procesu vstupuje GPS záleží na letadle. V principu ale většinou platí, že pokud je GPS k dispozici (a to není vždy pravidlem, např. u nás má GPSku tak polovina letadel), využívá ji FMC pro zpřesnění dat přicházejících z IRS. IRS samotné ale GPSku nepotřebuje a všechny údaje je schopné poskytovat bez ní po celou dobu letu s dostatečnou přesností.

K těm údajům jako je deklinace, apod. - vše je součástí navigační databáze v FMC - každý navigační bod, fix, letiště, apod. má uložené informace o přesné poloze, nadmořské výšce, deklinaci a další údaje. IRS jako takové poskytuje všechny informace v TRUE, protože tak interně pracuje (align funkce je vlastně vpodstatě hledání zeměpisného severu po zadání souřadnic) a MAGNETIC se z toho vyrábí až přepočtem.

 2x  
Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ