Ty zvuky můžou být způsobené spoustou příčin. Zásadní je vpodstatě to, že proudový motor je hodně rozmazlené zařízení pokud jde o pravidelné, ničím nenarušené a rovnoměrné proudění uvnitř. Pokud ho něco naruší (velký kus čehokoliv, ale třeba i "jen" turbulence nebo silný déšť), tak v závislosti na jeho otáčkách a konstrukci může dojít k několika problémům:
- compressor stall - lopatky kompresoru jsou vpodstatě taky jen malá "křídla" s profilem a zkroucením a při určitém úhlu náběhu na nich může dojít stejně jako na křídle letadla ke stallu. Výsledkem může být ztráta výkonu až po kompletní flameout. Pokud je ten stall nárazový a opakující se, jde to i slyšet.
- compressor surge - pokud je stall natolik markantní, že je pokles tlaku na kompresoru větší než nárůst tlaku v dalších částech motoru, může dojít až ke kompletnímu otočení proudění uvnitř. Pokud je to jen chvilkové, tak to ještě nemusí mít závažné důsledky (tipnul bych si že to ožehnutí fanu cos viděl bylo příčinou). Pokud je to ale vážnější, může takový surge celý motor kompletně zničit - konstrukce není pochopitelně dělaná na opačné proudění, prudké změny tlaku hodně zahýbou lopatkami a ta zcela minimální tolerance mezi nimi a okrajem motoru nestačí na to aby se nepotkaly, nehledě na teploty, na které není kompresor stavěný. Surge je obecně hodně hlasitá záležitost s obrovskými vibracemi.
- klasický flameout, kdy narušené proudění ve spalovací komoře "zhasne" plamen, který pak může naskočit (pokud je aktivní ignition, což nevím jak u 737, ale u 757 je automaticky při slats out nebo engine antiice on, příp. ručně na selectoru v pozici CON a FLT). To postupné zhášení a znovuzapálení spojené s projevy surge je podle mně ono video 757 Thomsonu co jsem posílal. Zvukový efekt je celkem zřetelný
- pokud se hodně z toho pevného předmětu dostane až do spalovací komory, může napáchat poměrně velkou paseku - celá je konstruovaná tak, aby přesně dávkované proudění horkého vzduchu jen v minimálním poměru šlo do spalovací komory pro smísení s palivem a zapálení a i tam se různými triky a velkou většinou nehořícího vzduchu důsledně řídí tak aby se nikdy nedotklo stěn. Asi nebude těžké si představit co se stane když celá ta vymoženost selže a ty tisíce stupňů se opravdu stěn spalovací komory dotknou.
- pokud je předmět dostatečně velký, může snadno způsobit taky mechanickou závadu, ať už ohnutí, zlomení, nebo kontakt nějaké z lopatek s dalšími částmi motoru. Důsledky takového problému (zvlášť asymetrické) jsou při tak vysokých otáčkách jaké proudové motory dosahují dost rychle katastrofické.
Tolik pár možných a asi nejčastějších případů co takový nevinný ptáček může napáchat Většina z nich je chytrých a umí se neplést do cesty a nebo aspoň rychle uhnout. Čím jsou ale větší, tím jim to jde hůř... |
|