Přesně tak. Záleží na tom, kam ten pták vletí, jak je velkej a jaké to má důsledky. V prvé řadě - toho ptáka vidět a vidět kam se trefil, to je téměř nemožné. Druhak - pokud se za motorem objeví plamen, tak to neznamená, že o tom posádka dostane nějaké varování - detektor požáru detekuje zvýšení teploty KOLEM motoru a nikoliv v něm (tam je teplo dostatečně). Jedinou informací tak může být časově omezené snížení výkonu nebo zvýšení vibrací, případně citelné vibrace letadla spojené i s nějakým zvukovým projevem a to všechno může po chvíli zmizet. Birdstrike jsem zažil jen na simu (ťuk ťuk) a byl záměrně destrukční, takže to začalo vibracemi letadla jako takového, pak naskočily vibrace na motoru na indikátorech a pak motor umřel. Ale tak to vůbec být nemusí, vše se může vrátit po chvíli k normálu a bez informace třebas ATC je jen na posádce, jestli to posoudí jako dostatečné pro návrat zpět, nebo jestli motor vypne (pokud je vše v normálu je velké riziko že vypne ten co žádný problém neměl). Jinak pokud jde o nějaké řešení problému s motorem - pokud je to požár nebo destrukce, tak se do 400ft AGL nic neřeší (jednak hořící motor přece jenom produkuje pořád výkon a druhak na to není čas) a pak jen shutdown drill. Pokud je to méně závažný problém a je ho potřeba vypnout, tak až po akceleraci a zasunutí klapek (čili min. 1000ft AGL) a to trvá celkem dlouho. Pokud jde "jen" o pumpáž, tak se to v prvé řadě řeší krátkodobým snížením výkonu do zmizení vibrací a poté návrat zpět a teprve při trvání vypnutím motoru.
Pěknou ukázkou jak se taková situace řeší budiž toto celkem známé video:
http://www.youtube.com/watch?v=rQ2fqw0UWas |
|