Ohledně trimu - všechny větší letadla mají elektrický trim jištěný tak, že pro jeho aktivaci je potřeba hnout s oběma spínači ve stejném smyslu, jinak to netrimuje. Důvod? Po válce, když se s vynálezama jako je elektrický trim začínalo, docházelo na některých letadlech (co konkrétně vím, tak třeba Canberra) k tomu, že po uvolnění čudlíku el.trimu nedošlo vlivem nějaké banální závady na spínači k přerušení obvodu a trim furt jel... a není třeba si příliš těžké si uvědomit, že následky byly většinou fatální. Nejlepší opatření se ukázalo právě jako instalace druhého, nezávislého čudlítka.
Obecně nezastavený trim (runaway trim) je jeden z největších průserů, ke kterým na éru může dojít, a proto všechny stroje mají buď "hlučný" trim, jako třeba 737, nebo speciální trumpetu, která vydává neuvěřitelně odporný zvuky tehdy, když trim jede déle jak 1-2sekundy. To byl třeba případ ATR, to byl zvuk, že se mi ježily chlupy na zádech. Účelem je zavčasu varovat posádku, že je něco špatně. |
|