Ak mozem,vysvetlim funkciu uhol vrtule na Z-142 i ked to nie je turbovrt.
Su tam dve paky na ovladanie motoru. Je to paka plniaceho tlaku alebo plynova paka a paka uhlu nabehu vrtule.Pri vzlete a pristatii sa v dolezitych ukonoch pise - Vrtula na min.uhol nabehu. To znamena, ze listy vrtule maju najmensi odpor proti otacaniu a teda motor sa moze roztocit na max.povolene otacky a moze sa dosiahnut maximalny vykon motoru.Pri cestovnom rezime letu sa nastavuje plniaci tlak/plynova paka/ na 0,84 a otacky vrtule na 2400.
K osviezeniu predkladam zakladne rezimy nastavenia motoru Z-142 pre urcite letove fazy:
otáčky mot. plniaci tlak
VZLET 2750 1,2
STÚPANIE 2600 1
CESTOVNÝ 2400 0,84
MAX.CESTOVNÝ 2400 0,92
OSTRÁ ZÁTAČKA 2600 1
NORM.ZÁTAČKA 2400 0,82
Ovsem pri nizkom lietani alebo akrobacii sa dava vzdy uhol vrtule dopredu na min uhol a pilot sa hra iba s plynovou pakou/paka plniaceho tlaku/.
Je tam ovsem este jedna paka a je to paka bohatosti zmesi,ktora sa pouziva iba pri letoch na vacsich vyskach,kde dochadza k znizeniu dodavky kysliku do motoru a tym padom sa znizuje vykon motoru , a preto je potrebne znizovat bohatost zmesi priamo umerne k znizovaniu ubytku kysliku.
Je to zrejme ta tretia paka na L-200 a je to v podstate na kazdej masine s piestovym motorom.
Myslim,ze v skratke sa mi podarilo objasnit funkciu nastavovania uhlu nabehu na vrtule.
|
|