Cross feed umožňuje přečerpávat palivo mezi křídelními nádržemi, resp. levý outer/inner tank a pravý inner/outer tank. V případě, že je nastaven drobně rozdílný tah motorů v průběhu letu, tak se palivo spotřebovává nestejnoměrně z jednolivých L/R tanků a může docházet k problémům s podélnou stabilitou letadla (i když by některé drobné výchylky měl podchytit YawDumper). Možná vás zarazí, že je možné mít rozdílný tah na levém a pravém motoru, ale ujišťuji vás, že nastavit ručně throttles tak, aby byl na N1 a N2 ukazateli stejný údaj, je nadlidský úkol! Hovořím z vlastní "reálně-simulátorové" zkušenosti!
U Dreamfleeta je poloha zapnuto/vypnuto. Když jsem z tohoto tématu zkoušel (hihihihihi) piloty Fischera, tak říkali, že postup je následující (a po nahlédnutí a prostudování příslušných stránek v originál operačním manuálu B 737-400, 500 jsem jim dal za pravdu): při spouštění APU jsou zapnuty pumpy na levý inner tank. Při spouštění motorů jsou zapnuty všechny pumpy kromě centru. Při pojíždění a vzletu stejně tak. Po vzletu a po "after take-off checklist" je možno zapnout center tank, většinou se tak dělá až po levelingu na hladině. Po zapnutí center tanku se přeruší (u DF) čerpání PHM z křídelních nádrží a bere se jenom center. Před jeho vyčerpáním (vyčerpání je signalizováno na status light na panelu - FMC žlutě svítí) je třeba zapnout ostatní pumpy, ale nedoporučuji to hnát až tak daleko. Stejně byste měli (podle SOP a podle Master Documentu - letového plánu) kontrolovat celkové množství paliva minimálně jednou za 30 minut, nebo nad každým waypointem, což je zvláště v nahuštěné Evropě dost makačka a při cca 1000kg zbytku v centru zapnout. V té chvíli se čerpá současně ze všech tanků.
A teď nastává zásadní otázka, čerpá se ze všech křídelních tanků souměrně? To lze samozřejmě zjistit na ukazatelích paliva. Pokud není čerpáno souměrně, nebo i pro jistotu, se vždy po hodině letu zapíná na 10 minut Cross Feed, aby se přečerpalo palivo tak, aby bylo éro vyvážené.
Avšak nejdůležitější částí je samozřejmě propojení obou nezávislých palivových okruhů na levé a pravé straně.
Karel |
|