Já myslím, že v podstatě máš tak trochu pravdu, i když to není až tak jednoduchý. Jde jednak o peníze, jednak o použití letadla. Proč jsou "velký" (GA) letadla bezpečnější než Ulla? Asi především proto, že MUSÍ na pravidelné prohlídky do autorizovaných servisů, proto, že používají pouze certifikované díly, proto, že jejich schvalování (certifikace) je velmi komplikované. Když už tohle tyto stroje absolvují, je snahou výrobce, aby jich prodal a vyrobil co nejvíce. Třeba Cessna 172 se vyrábí 50 let. Za tu je to jistě vychytaná konstrukce. Jenže dnešní požadavky právě na certifikace prodražili létání tak,že na "velkých" létají sportovně již jen velcí nadšenci, nebo lidi bohatší. Už je to prostě přehnané a jak to dopadá je vidět třeba na osudu zmiňované Kobry. (www.hansair.cz) Dnešní možnost létání na Ulla je možná návrat k rozumu.
V konstrukci letadel pak nejde jen o pevnost, ale i o aerodynamické řešení. O chování letadla třeba v případě prasknutí táhla řízení, nebo při odhození dveří, či překrytu kabiny. Jenže pak máš třeba typy, jako Jak 11 s aerodynamicky příkladně špatně řešeným křídlem - problém s vybráním vývrtky, nebo Z 142 - problémy s úplavem při odhození kabiny, i když oba typy jsou jistě o dost pevnější. Nemluvě o srovnání klouzavosti třeba Z142 a třeba Ull Samby. Zde je vítězství jasné.
Prostě jde o účel použití. Myslím, že je dnes na světě řada Ulla "lepších" než GA letadla, zrovna tak naopak. Jde o to jaká si pro to hodnocení co znamená "lepší" stanovíme. Třeba takovej Zenair se zcela jistě nehodí na práškování polí. Jinak pro tvoji informaci, třeba takový Eurostar má provozní násobky +6/-3, což jsou hodnoty, který má mnohý "velký" stroj. V podstatě by se s tím dala létat akrobacie, což však předpisy zakazují. Jinak je zbytečná obava, že kompozity zestárnou a "za 20 let tomu budou padat křídla". Kompozity se používají již 30 let v plachtění a celkem bez problémů. Jen se éra nesmějí moc barvit a nechávat na slunci.
Až se budou některé typy Ulla vyrábět 20 let a více, bude tato diskuse naprosto bezpředmětná. |
|