FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 22. 2. 2025, svátek má Petr Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
ULL a noc? Jeden příspěvek | Celý strom
ULL a noc?   21. 3. 2007 / 17:45
FSPilot   
Zdravíčko, dostal se mi odkaz na jedny stránky, kde se objevují články a fotky z nočního létání na ULL letadlech. Nevíte někdo o tomto něco? Podle předpisů ULL v noci létat nesmí a tak mě zajímá, jestli těmto ultranightařum nebyla udělena nějaká vyjímka... Mají to solidně vybaveno a osvětleno, takže je to při nejmenším zajímavé.

Tady odkaz:http://www.hansair.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=549&Itemid=30
 

Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 19:29
Rychlokvaška
Jojo, speciálně věta Když je ale dohlednost sotva 1km a spodek oblačnosti 8/8 v 250m nad zemí, začíná správná zábava mi připomíná, jak bezpečně si připadám v ULL provozu...
 

Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 19:59
FSPilot   
No, právě... v takových podmínkách by ULL éra vůbec neměly startovat, protože zpravidla nebývají na IFR vybavené. Nicméně ULL jsou stejně bezpečná éra, jako každé jiné... možná i bezpečnější, protože se o ně aeroklubáci, nebo lidé je vlastnící starají mnohem lím
 

Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:03
Rychlokvaška
O letadlech žádná, v drtivé většine jsou to víc než dospělá a hlavně moderní éra. Spíš mi šlo o to, kdo většinou bývá za kniplem (podotýkám, ne vždy
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:08
FSPilot   
Plný souhlas...přece jenom 23 předepsaných hodin na průkaz udělá své Ale takoví jsou i s průkazem PPL a občas i s vyšší kvalifikací
 

Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:20
Rychlokvaška
Ale jo, takoví jsou všude. Bohužel někde jsou koncentrace mnohem vyšší. A díky dostupnosti jak letadel tak licencí a jisté zajímavosti ULLu pro onu klientelu co nejezdí podle předpisů ani po silnici to pak vypadá jak to vypadá. Za svůj krátký letecký život jsem slyšel tolik rozhovorů oněch "pilotů" a četl tolik podobných článků, že bych k určitým lidem neposadil do letadla ani toho koho bych se chtěl zbavit
Ty krásný letadýlka ale za to samozřejmě nemůžou...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:26
FSPilot   
Nj... máš pravdu. Je to na jednu stranu škoda, ale na druhou dobré (ta dostupnost) hlavně pro mě, jakožto chdého studenta toužícím se odpoutat od té hnusné špinavé země
 

Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:33
Srandista
Co že? Ultralaiti bezpečnější než normální letadla? Si ze mě nedělej srandu! Nevím co víš o konstrukci letadel, ale tvrdit ze silně odlehčenej (a často poddimenzovanej) ultralait je bezpečnější než kvalitně nadimenzovaný (a hlavně vyzkoušený letadlo).....ještě přidej tu "O červený Karkulce"... Dyť jako ultralait může do vzduchu v podstatě cokoliv co je dostatečně lehký, na to žádný přísný předpisy nejsou, narozdíl od "normálních" letadel. S tímhle jsem mě teda fakt dostal. Slyšel jsem hodně blbostí, ale tohle....
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:38
bumper   
Ono je treba asi trochu rozeznavat tralalajty vyrobene u babky v kulne ze starych pouzitych kostat a tralalajty seriove vyrabene ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:45
Srandista
V tom rozdíl je, to jo. Netvrdím že jsou všechny ultralaiti "sr*čky" to určitě ne, ale normální sériové letadlo je (a už z principu musí být) VŽDY spolehlivější než sériovej ultralait. Tak to prostě je. A tvrdit opak to je fakt jak pohádka o Červený Karkulce...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:47
Eurostar   
nesmysl
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:47
Srandista
Smysl
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:53
Lowmick   
Ale prosimte, ty tu vykladas o cerveny karkulce, vzdyt se na ty moderni ULL podivej (ted nemyslim to co vezmes par trubek, slepis je izolepou a presto hodis sešitý prosteradlo), stoupe to mnohem lip nez nektery dospely era, pro vzlet to potrebuje 2x mensi plochu, to samy pro pristani, dolety to ma az do 1000km protoze to zere tretinu to co normalni ero. Kdyz ti kiksne motor tak v nejhorsim pripade vystrelis patronu s padakem co mas za prdeli, jinak ti staci nejaky policko. U vetsi masiny bud zavres oci a zacnes se modlit nebo hledas nejaky jooo pekny pole kam by ses vesel...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:56
Eurostar   
LOL
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:58
Serž   
panove, tohle uz vzdalene pripomina hadku mezi "ackari" a "beckari". verim ze vic tu bude "beckaru" v pivnim slova smyslu, ale tohle napadani hadraplanu vazne nikam nepovede
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:59
Srandista
Říkám jasně že nemluvím o letových výkonech ale o SPOLEHLIVOSTI. Znám pár velmi povedených ultralaitů (např Sova). Ale tvrdím že normální letadlo je podstatně lépe nadimenzované a tudíž bezpečnější. Např srovnání Sova vrzus VUT-100 (Kobra), podobný letadla, ale furt je Kobra bezpečnější protože je pořádně nadimenzovaná (a musí splni mnohanásobně přísnější podmínky).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:00
Eurostar   
prosímtě a co si představuješ pod pojmem "nadimenzovaný"
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:08
Srandista
Tak si porovnej konstrukci třeba Sovy a Kobry. Netvrdím že Sova je špatná (na leteckým ústavu se trhalo křídlo a vydrželo přez 10G), ale má pár "poddimenzovaných" nebo chceš-li kritických míst, podvozek (ten je šíleně háklivej na všechno), výškovka, .... Ale Kobra má prostě lépe nadimenzovanou (chceš-li tak tužší) konstrukci a má tam mnohem větší rezervu únosnosti.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:10
Serž   
od kdy kobry litaji? nejsi ty srandista?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:13
Srandista
Lítají už asi 3 prototypy. A na dalších se pracuje, ale pomalu protože v Evektoru teď makají hlavně na EV-55 a zdá se že polovina konstrukce pojede pomáhat předělávat Boeinga na cagro verzi.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:17
Serž   
kobra a boeing... to mi pripomina ten odporny film "hadi v letadle", neztracejte s nim cas, fakt kravina
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:21
Srandista
Čti to co píšu. Nesrovnávám Kobru s Boeingem, ale říkám že s nejvěší pravděpodobností pojede polovina konstruktérů z Evektoru (který teď pracujou na Kobře a EV-55) na několik měsíců pomáhat předělávat Boeinga na cargo verzi. Nic víc a nic míň. O srovnávání těchto letadel nepadlo ani slovo..
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:28
Serž   
a ten boeing je taky nejake zviratko?

myslim zes me taky nepochopil
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:16
Eurostar   
ale to bereš extrémy, ty tvrdíš že je paušálně jakékoli sériovej letoun lepší než ulla, což je podle mne blbost.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   23. 3. 2007 / 09:45
orlík
Já myslím, že v podstatě máš tak trochu pravdu, i když to není až tak jednoduchý. Jde jednak o peníze, jednak o použití letadla. Proč jsou "velký" (GA) letadla bezpečnější než Ulla? Asi především proto, že MUSÍ na pravidelné prohlídky do autorizovaných servisů, proto, že používají pouze certifikované díly, proto, že jejich schvalování (certifikace) je velmi komplikované. Když už tohle tyto stroje absolvují, je snahou výrobce, aby jich prodal a vyrobil co nejvíce. Třeba Cessna 172 se vyrábí 50 let. Za tu je to jistě vychytaná konstrukce. Jenže dnešní požadavky právě na certifikace prodražili létání tak,že na "velkých" létají sportovně již jen velcí nadšenci, nebo lidi bohatší. Už je to prostě přehnané a jak to dopadá je vidět třeba na osudu zmiňované Kobry. (www.hansair.cz) Dnešní možnost létání na Ulla je možná návrat k rozumu.

V konstrukci letadel pak nejde jen o pevnost, ale i o aerodynamické řešení. O chování letadla třeba v případě prasknutí táhla řízení, nebo při odhození dveří, či překrytu kabiny. Jenže pak máš třeba typy, jako Jak 11 s aerodynamicky příkladně špatně řešeným křídlem - problém s vybráním vývrtky, nebo Z 142 - problémy s úplavem při odhození kabiny, i když oba typy jsou jistě o dost pevnější. Nemluvě o srovnání klouzavosti třeba Z142 a třeba Ull Samby. Zde je vítězství jasné.
Prostě jde o účel použití. Myslím, že je dnes na světě řada Ulla "lepších" než GA letadla, zrovna tak naopak. Jde o to jaká si pro to hodnocení co znamená "lepší" stanovíme. Třeba takovej Zenair se zcela jistě nehodí na práškování polí. Jinak pro tvoji informaci, třeba takový Eurostar má provozní násobky +6/-3, což jsou hodnoty, který má mnohý "velký" stroj. V podstatě by se s tím dala létat akrobacie, což však předpisy zakazují. Jinak je zbytečná obava, že kompozity zestárnou a "za 20 let tomu budou padat křídla". Kompozity se používají již 30 let v plachtění a celkem bez problémů. Jen se éra nesmějí moc barvit a nechávat na slunci.
Až se budou některé typy Ulla vyrábět 20 let a více, bude tato diskuse naprosto bezpředmětná.
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:44
Eurostar   
napříkladk carbon sting (a ne jen ten) letovými výkony i násobky cessnu spráská kdy se mu zlíbí , a to pak končí každá legrace )
 

Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:46
Srandista
Možná tak když je novej, ale nezapomínej na fakt že kompozit extrémně rychle stárne (v porovnání např s duralem) a za pár jet má jen třetinový vlastnosti. Pka jde spolehlivost velmi rychle dolů.....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:47
Eurostar   
eurostar je kovojej a opět cessnu spráská
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:48
Eurostar   
to samý i Zenair, když do něj dáš 912ku, tak stoupá 6 m/s a letí na cestovce 220, a vo tom žádná
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:51
Srandista
To je krásný, ale nebavíme se o letových výkonech ale o SPOLEHLIVOSTI! A tu budou mít prostě ultralaiti vždy menší. Protože nemouhou být kvůli hmotnosti tak nadimenzovaný jako normální letadla. To snad není tak těžký pochopit...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:52
Serž   
muj favorit je ten zmenseny model Bf-109-G2 co tu byl pred casem... (cca rok?). tohle je ero kolem ktereho bych chodil a slintal a snad bych si i ten ULL prukaz udelal
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:55
Eurostar   
spolehlivost se odvíjí např. od provozních násobků konstrukce a taky imho podle toho jak ždímeš motor aby tu 150 nad ten les vůbec chudinka vytáhnul. Nezapomeň že to že to letadlo je lehčí, zas o to míň namáhá celou konstrukci ( závěsy křídel, rázy při letu v turbulenci atd). A k těm kompozitum, kvalita výroby je dneska už na takové úrovni že je to v životnosti naprosto srovnatelný ( cirrus, katana atd...) , a pokud bereš únavu tak i dural resp. slitiny duralu časem strácej vlastnosti. Jediný co nezná únavu je dřevo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:21
Aldaran
Ty poslys, kdyz tak porad basnis o spolehlivosti. Dej si tu praci a spocitej si pocty naletanych hodin ULL, pocty naletanych hodin "dospelejch a aeroklubovejch" motoraku, podivej se do rozboru na statistiky a pak tady zacni kazat...

Jen tak mimochodem, bude bohate stacit kdyz si zjistis, kolik mimoradnych udalosti ma na svuj vrub technicka zavada a chyba pilota. (nezavisle na tom, zda jde o ULL nebo VLA) Uz jen z tohoto pohledu dojdes k zaveru, ze nejvetsi problem je mezi kniplem a sedackou a to ani neni o zkusenostech, nebo tech 23 hodinach vycviku, ale o proste lidske blbosti, nezodpovednosti s podcenovani.

Az budes mit ty vysledky pred sebou na papire, muzeme pokracovat v diskusi, jak jsou ULL podimenzovana a lidstvu nebezpecna a jak se to projevuje na leteckych katastrofach.
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:23
Rychlokvaška
Heleď Srandisto, tenhle příspěvek mně opravdu pobavil A protože jsem toho už sám napsal hodně, tak nás tu zkus všechny oblažit pojednáním na téma bezpečnosti ultralightů o kterých tu byla řeč (moderní mašiny, který lítají víc v zahraničí než u nás).

Zejména by mně zajímaly otázky pasivní a aktivní bezpečnosti, v čem se liší design limit loadingy a ultimate limit loadingy, jak jsou na tom ty letadla vzájemně s ohledem na aerodynamiku (chování v mezních režimech), jak je na tom spolehlivost motorů, atd. atd.

Nikdo tu nesrovnává tyhle letadla třebas s Piperem 6XT nebo Cessnou Turbo StationAirem....,ale když se podíváš na většinu letadel co lítá u nás v aeroklubech, tak není o čem mluvit.
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 21:56
FSPilot   
No, po rychlém přečtení jsem se dopídil k závěru, že se lehce pozměnilo téma od letu v noci po konstrukci a spolehlivosti ULL letadla. Ono to srovnávat ani nejde "dospělá éra" a ULL, protože to je zkrátka zcela jiná kategorie, tzn. nižší váha, nižší únosnost. No, to poddimenzování... Vzhledem k hmotnosti éra jsou na tom podvozky těchto letadel (jak ULL, tak i dospělých) na tom velmi podobně, protože ULL je má slabší, ale nesou nižší žátěž a při pádu z dejmetomu 100 metrů ti nepomůže ani kabina B737 Takže o tom to opravdu není.

Co se týče těch "hadraplánů", byl jsem u stavby jednoho takového a lítá nádherně a je tišší, než jakýkoliv ULL, co jsem viděl a slyšel (o spotřebě radši ani nemluvím, aby jste nezáviděli ).

Ten poslední snad všichni poznáte (nestih jsem se vzpamatovat ze šoku, ale potvrzuju, lítá)
27547 B / 600 x 453 / 00Dílna_letadlo102.JPG
35862 B / 377 x 500 / 0L1C_10ovládací táhla.JPG
21509 B / 377 x 500 / 0L1C_13trupprutová konstrukce.JPG
25469 B / 600 x 453 / 100_9850.jpg
 

Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 12:15
Sněhulák   
Ten ocas stratona mě opravdu zase vyděsil .-)) To je aspoň safra érohadraplán .-)))))
 

Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:08
miki_pilot
Mám nápad.
Až bude úplná tma, vezměte kolo a rychle s ním do lesa po nějaké pěšině a žádné světlo! Byl by to podvod. Kdo si nerozbije hubu je teda borec. Tak bych viděl srovnání s tím letem ULL v noci s 8/8 v 250m.
 

Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:11
FSPilot   
Po pravdě... už se stalo, že se někteří nestihli vrátit na letiště (travnaté, bez světel) před západem a tak přiletěli po tmě a parta na letišti pobrala všechny dostupné auta a postavili je kolem dráhy a svítili na ní, takže normální osvětlená rwy... proč ne
 

Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 20:39
bumper   
Zajimavej napad na sobotni noc
 

Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 22:24
milan
mne ten clanok skor pride ako utopisticka ironia, ktorej cielom je neico vyprovokovat..
- ull v noci
- zle meteo podmienky
- neosvetlene lietadlo
- odpojena RDST
- pristavanie na neosvetlene letisko

osobne neverim tomu, co je tam napisane...pripada mi to ako fotka, ktora bola kedysi urobena ako fotomontaz ultralightu, ktory robil prielet v nozovom lete pod urovnou hangaru..
 

Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 22:54
bumper   
V tom spociva " kouzlo " zprav na HANSAIRU Me stacilo, jak nekdo sezral Blanik S3 ))
 

Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 23:08
Rychlokvaška
Hehe, tak to se musím přiznat, že po velmi náročném a velmi vážném týdnu u zkoušek mi to při totálním vyčerpání nedocvaklo
Navíc když ty jejich věty tak přesně vystihují občas smutnou realitu...
Takže se přiznávám, nechal jsem se nachytat
 

Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 22:58
MilanZ   
Ani se nemusí jednat o fotomontáž - stačí 20 minut po západu, zkreslení foťáku s bleskem a hned to vypadá jako "noční let"
Borci si prostě dělají srandu, např. mě pobavila údajná "kontrola" Dukovan
http://www.hansair.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=502&Itemid=30

I tato fotka vypadá že byli hodně blízko a že snad narušili ochranné pásmo, ale když ji srovnám s podobnou naší co byla focená, tak je to o.k.
http://www.photolive.cz/index.php?set_albumName=album82&id=8991_G&option=com_gallery&Itemid=41&include=view_photo.php

 

Re: Re: Re: ULL a noc?   21. 3. 2007 / 23:17
FSPilot   
Tak to jste mě dostali No, přiznávám se, že jsem tomu věřil, ikdyž mi přišlo přecejenom dost divné, žeby někdo toto dělal Ale jsme v česku a zde je možné snad všechno, takže tu člověka ani toto příliž nepřekvapí... nicméně pěkná mystifikace
 

Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 19:47
MT206
Nevim, možná se mýlím, tak mě když tak opravte, ale mám ten dojem, že už jen VFR se smí lítat do západu slunce, letadla vybavený navigačníma světlama pak můžou bejt ve vzduchu snad i pul hoďky po západu slunce. Každopádně stopro se tohle týká paraglidingu.
 

Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 19:58
Tragédie v JRD
pul hodka pred a po slunci je takzv. obcansky soumrak a je povazovan jako VFR den .. nektere skoly ci spolecnosti pronajimajici letadla nicmene jako den berou skutecny den (vychod, zapad slunce).
 

Re: Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 20:02
Tragédie v JRD
ted jsem konecne klikl na ten odkaz ... ti lidi jsou tak trosku cvoci bych rekl..

ale tahle noticka na konci me fakt rozesmala .)

Dovolujeme si upozornit zejména návštěvníky news z diskuzního simulátorového Periskopu, že toto není žádnej výmysl nebo fikce, ale normální operační nasazení pilotů HansAiru ! Žádná nachytávačka ! Coyotak.

navic kdyz o par stranek vedle je toto :

Dopředu prohlašujeme, že materiály, které by mohly vykazovat porušení obecně známých zákonů, vyhlášek nebo předpisů, jsou pouze fotomontáže, výmysly a v reálném světě se nikdy nestaly. Kdyby si někdo pomyslel, že tyto incidenty se staly na letišti v Prostějově, tak tedy nestaly a jde o podobnost prostředí čistě náhodnou, uměle vytvořenou nebo ilustrační k danému tématu.


to vypada na pripady k doktorovi .)
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 20:36
Fabo™   
tak to je hezky
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 20:46
FSPilot   
Souhlas, nicméně ten občanský soumrak a svítání je tuším dáno né časem, ale polohou slunečního disku ( soumrak 6°pod horizontem a výhod 6°nad horzontem..nebo naopak...teď nevím ). Nicméně ta půlhodina je tam taky a bere se to jako časová rezerva potřebná k návratu letadla zpět na letiště. V této době už nesmí nic startovat, co vím.
 

Re: Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 23:45
Serž   
a proc mam pocit ze uz to s tim sluncem neplati a je dana pevna hodina:?
 

Re: Re: Re: Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 21:27
bumper   
Dekujeme za psychologicky rozbor
 

Re: ULL a noc?   22. 3. 2007 / 20:07
Krizoch
Tak tohle je dooost povedenej ftipek Ultranajt, to mne dostalo, fakt
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ