Vojto, myslím, že nemáš pravdu v tom, že by se Airbus snažil svou koncepcí změnit piloty v operátory (resp. o nic víc než Boeing). To co dělá Airbus Airbusem je právě to, aby tam byl computer ruku v ruce pilotovi. A to nejen z pohledu velmi významného usnadnění práce, ale taky z pohledu, který se právě do oněch 80. let nebral příliš vážně - že lidský faktor se podílí na drtivé většině nehod a incidentů. Začlenit do toho usnadnění pro piloty i usnadnění v tom smyslu, že nemusí sledovat mezní hodnoty všeho možného, ale jen reagují do jisté míry reflexivně (a letadlo tak vytvoří mnohem optimálnější profil letu jakým se dostat z krizové situace) bylo díky tomu jen "snadným doplňkem". Velmi zjednodušeně - to co u Boeingu vyřeší optimálním způsobem jen vylétaný testovací pilot (a pořád má prostor pro chybu) zvládne u Airbusu kdokoliv, kdo je schopen zatáhnout za knipl nadoraz (a téměř bez prostoru pro chybu).
Dělá to z nich horší piloty ? Podle čeho se pozná takový lepší pilot aerolinek ? Podle toho jestli je schopen balancovat na hranici stickshakeru a přitom mít maximální povolený náklon v dané rychlosti, nebo jestli dopraví rychleji, levněji a bezpečněji 200 kaštanů za jejich rodinami a businessem ? |
|