pohled odspodu (IMHO):
- bezpečnost - asi se nedá nic dělat, ale moderní systémy (neříkám jen LCD, ale systém - je to vždycky celý pack avioniky) asi bezpečné jsou. Pro případ nouze bývá ponecháno pár klasických budíků - kompas, umělý horizont, výškoměr. Z toho je vidět, co by nám na létání (třeba s ATR) mělo stačit, že ... Na druhou stranu špatně nakonfigurovaná klasická palubka může být i jednou z hlavních příčin letecké tragédie (viz dakota PH-DDA)
- estetika kabiny - hrubě nesouhlasím s názory, že estetika je u LCD o řád vyšší. Estetika je záležitost individuální a jsou palubky, které jsou s klasikou funkční - a krásné, naopak zejména u menších letadel je skleněný cockpit (často obložený drahým dřevem, navíc mahagonový sidestick místo kniplu či beranů) absolutně stylový - a dle mého soudu taky absolutně hnusný, letecký kýč. Rozhodně záleží na typu letadla, okolnostech a nátuře konzumenta. Protože ale právě estetika bývá často tím posledním kriteriem, nástup skleněných kokpitů jistě zastavit nepůjde.
- funkčnost, přehlednost - zase - závisí na tom. U dopraváků, bizjetů a podobných ér je jasně sada LCD s variabilní konfigurací, on-line propojením s GPS-map, autopilotem, meteo radarem atd. tisíckrát funkčnější, než klasická sada budíků (a zase PH-DDA...). Ale nedovedu si představit Vivata s notebookem místo palubní desky . A protože mnohá stará éra nás určitě (doufám) přežijí, budeme se (zejména my, staromilci) moci těšit z klasických palubek ještě mnoho a mnoho let (alespoň u některých milášků). |
|