No dovolim si ve zkratce odpovedet, anzto se timto oborem zaobiram v ramci ergonomie kabin.
Obecne lze rici, ze digitalizace je urcite krokem vpred a da se pouze ocekavat jeji dalsi narust ve vsech oblastech letectvi. Na nekolika bodech uvedu, proc je to dobre.
1. Bezpecnost - Mozna se to nezda, ale pri dnesni urovni technologii jsou "sklenene" zobrazovaci systemy daleko mene nachylne k porucham, nez klasicke analogove budiky. Uvadi se, ze se bezpecnost zvysila az o 35% (respektive snizila se poruchovost). Dale je dulezite to, ze pokud mame sklenenej kokpit, mohou se jednotlive obrazovky navzajem za sebe plne zamenit, coz pochopitelne u analogoveho pristroje nelze. Jestlize teda dostanu na kapitanskem stanovisti mikrospanek a uderim celem do jednoho LCD, prepnu si primarni udaje na druhe a hura
2. Rozlisovaci schopnost - Taky se to nemusi zdat, ale schopnost cist udaje z LCD a z klasickeho pristreoje se velmi lisi, at uz z hlediska kvantity prijimanych udaju, tak z hlediska kvality vyhodnoceni. Nebudu uvadet presna cisla, ale jedna se o vyznamne hodnoty. Tech aspektu je nekolik, od daleko lepsiho razeni udaju (poloha, rychlost, vyska, stoupani vedle sebe) v idealnim zornem poli pilota, pres eliminace odlesku, az po dokonale zobrazeni v noci opet narozdil od klasickych budiku, kde pochopitelne hrozily odlesky a v noci se pristroje hure cetly atd...
3. Zatizeni pilota a estetika - Tady bych to shrnul pod jeden bod a podle meho nazoru je celkem zrejme, ze digitalni sdelovace jsou z hlediska zatizeni pilota o uroven lepsi a to same plati i o estetice. V neposledni rade je tedy mozne uvest i moznost urcite customizace (napriklad u 737NG), kdy si pilot muze vybrat system razeni udaju na LCD podle toho, jak to jemu vyhovuje.
Pripadne dalsi dotazy rad zodpovim |
|