No na záchodě ne, ty už by byly v modrý laguně...
Ale málokdo ví, že když je nějakej prů.er a letuška řekne "není mezi přítomnými lékař?" tak první s kým to sekne o zem je doktor, protože jednak:
- na palubě letadel většiny solidních společností je poměrně bohatá výbava léčiv a nástrojů, často ale lékař jiného oboru a zejména z jiné země má problémy se v nich vyznat (léky se nejmenují v celém světě stejně). Je-li ale před tu brašnu postaven, předpokládá se, že všecko dokáže použít - a při tom správně. Už v tu chvíli má jednu nohu v kriminále.
- na palubě letounu se smí provést pouze úkony a zákroky proti bezprostřednímu ohrožení života. Jakýkoliv výkon či úkon (podání léku) navíc, by mohl být hodnocen jako tzv. "potulná praxe" a je nepřípustný. Může toho doktora stát existenci, doma přijde o licenci. Přitom každý stát má ta pravidla tak trochu jiná. Je často sporné, zda na palubě letounu platí pravidla země, kde je letoun registrován, nebo země, které patří společnost provozující letoun, nebo (a to bývá častější) země, nad kterou se letí. V tom všem se ten chudák musí zorientovat - krom toho, že mu pod rukama vyhasíná něčí život.
- při rozpečetění doktorské brašny se musí sepsat protokol, proč tak bylo učiněno, co bylo použito, jak a proč, komu co bylo vydáno. To pochopitelně doktor vypisuje až po přistání, když už všichni ostatní cestující míří od letiště a doktorův kufr opuštěně krouží na gumovém pásu v terminálu.
Nevymýšlím si. Jsou to zkušenosti mých kolegů, kteří to zažili - pochopitelně se na výzvu letušky zvedli - a pak nezávisle na sobě prohlásili, že kdyby to byli bývali věděli předem, snad by i zapřeli, že jsou to doktoři. Těch stránek k vyplňování je asi 7... (nevím jak u ČSA, ale asi to nebude jiné). U obou to dopadlo dobře, pasažér přežil a obě dotyčné společnosti (už si napamatuju, ale jedno byly myslím Delta, druhou nevím) pak doktorům obstarala letenku na nějaký následující spoj, protože oba to kvůli těm papírům prošvihli (!). |
|