Myslím, že trošku jinak - IMHO pohyb vzduchové masy v prostoru jako takové je pro éro jako takové skutečně šuma fuk, protože éro se ve vzduchu (v balíku vzduchu, který je obklopuje) pohybuje jako v inerciální soustavě a důležité je, jak se to éro pohybuje právě v tom balíku vzduchu (to jsou ty síly, které jej drží v luftě a působí na něj - úhel náběhu, vybočení, vektory odporu, vtlaku a tak) a s tím balíkem se pak to éro někam pohybuje vůči prostoru (zemi) - což může nakonec být pohyb docela jiný (stoupání, klesání, zpomalení, zrychlení, snos). Platí to jak pro horizontální tak o pro vertikální směry - viz blaník utaženej ve stoupáku - ve skutečnosti proti balíku vzduchu, ve kterém je - krouží a klesá 1,5 až 2m/sec (to podle čistoty kroužení, úhlu náklonu ostrosti zatáčky a čistotě kluzáku - opadání 0,7m platí pro zcela ideální podmínky, v praxi je to jinde). Ale protože ten balík vzduchu zrovna stoupá 5m/sec i s tím kroužícím blatníčkem, je na variu výsledný pohyb (vůči zemi) 3m/s - dobrej stoupák.
Ty čidla, o kterých jsem psal (a o kterých si myslím, že jsou důležitá) právě ukazuje polohu letadla vůči balíku vzduchu, který je bezprostředně obklopuje - což ve finále ukáže limitní situace, kdy se odtrhnou proudnice a éro spadne - a to asi ty počítače hlídaj (u MiG-29, Airbus, ATR atd) a tak tam pilota nepustěj - nebo včas varujou.
Si tak myslim... |
|