Už sem to chtěl nechat spát, ale reakci na knižní a filmové hovadiny si neodpustím.
Vzduch je plyn, takže když někudy může zmizet, tak tudy taky zmizí.
Viděl sem hodně americkejch filmů, kde se v trupu oběví díra jak vrata, nebo dokonce otevřou dveře a pak je tam takovej divnej průvan, jakoby se letadlo vyfukovalo několik minut. Při takovýhle díře je otázkou setin, maximálně desetin sekundy, než se tlaky vyrovnaj a pak už nic, žádnej průvan, žádnej hrdina držící se za hranu otvoru, protože to je facka jak při výbuchu. To prostě omráčí každýho jen tou implozní tlakovou vlnou. Pak může bejt cejtit jen průvan vyvolanej oběmovou kapacitou kompresoru klimatizace a ten poběží v nezatíženým režimu, něco jako fén.
Druhá volovina je třeba situace popisovaná v knize Mayday, kdy se hrdina zachrání tím, že je uvězněnej v hajzlíku právě v době, kdy trupem prolítne automaticky řízená střela (naštěstí envybuchne). Tam se dveře WC otvírané dovnitř přisajou a do té doby, dokud letadlo nevyklesá, je nemůže hrdina otevřít, díky čemuž má dostatečnej tlak a zásobu kyslíku k přežití bez následků. Nutno podotknout, že si nějak nejsem vědom, že by dveře WC byly konstruovány jako hermetické. Navíc je třeba si uvědomit, že kdyby měli rozměr 185x55 cm, což by mohlo odpovídat reálu, mají plochu cca 1m2 a tedy každých 100hPa (0,1 atmosféry) rozdílu tlaku na ně vyvolá statickou sílu 10.000N tedy 1tuny. Budu.li brát v úvahu, že nahoře je vnější tlak tak 200hPa a v kabině cca 1.000hPa, pak by na dveře působila síla 8tun a to by musel bejt festovej materiál, aby to vydržel.
Můžou se sice v reálu dít téměř neuvěřitelné věci, ale za hranicí fyziky to prostě nejde. |
|