To čo šíriš už nejakú dobu nie je pravda. Bez RNAV sa dnes v komerčnom letectve nič nepohne. Použitie dát z inerciálnych senzorov je povolené len do kategórie RNAV-5. Pre vyššie kategórie RNAV je povinné použitie GNSS (RNP tuším inerciálnu navigáciu nedovoľuje vôbec). Presnosť spomenutej kategórie RNAV-5 už napr. v kontinentálnych USA nestačí ani na en-route. V európe pokiaľ viem zatiaľ ešte na en-route stačí, ale to sa vôbec nebavíme o odletových/príletových procedúrach alebo priblíženiach, zvlášť v kapacitne vyťažených priestoroch. Mnoho letísk už dnes bežne používa GLS priblíženia (GNSS v kombinácií s GBAS) namiesto ILS. Predstava, že GNSS je len nice to have a všetko sa lieta podľa IRU a rádia je síce pekná, ale už dávno neplatí, ať se nám to líbí sebemíň. |
|