V Brně nejde o klasický OuterMarker.
V jakémsi starém dokumentu o ILS je popsáno rozmezí vzdáleností od prahu dráhy, ve kterém musí být umístěn Marker, aby ho šlo nazvat OuterMarker.
Uvedený brněnský marker ( na rozdíl od všech ostatních zde řešených ( RWYs 24,31) není umístěn na 7,2km ( 4NM ) , ale podstatně blíže ( 2,5NM ) k prahu dráhy a nesplňuje proto podmínky umístění OuterMarkeru.
Není-li Outer , nebude ani MiddleMarker a proto jen označení Marker pro oba. ( Vodochody totéž , marker tam je jen jeden, ale z každé strany , čekněte kdyžtak mapu : http://www.vacc-cz.org/download/index.php?&direction=0&order=&directory=1.%20Charts/LKVO%20-%20Vodochody
======================================
Mimochodem, původní koncepce ILSu pracovala se třemi Markery, proto jsou na "klasických " palubkách tři světýlka. Třetí byl logicky tzv. Inner Marker a byl umístěn na prahu nebo "těsně" u prahu dráhy.
===============================
Markery jsou VHF vysilače , které vysílají kolmo nahoru slabý signál modulovaný tečkou, čárkou nebo tečkou a čarkou pro rozlišení a všechny pracují na stejné frekvenci 75,000MHz ( kuriozita : šlo je poslouchat na autoradiích se starou normou OIRT, když se jelo kolem . Rozlišení , zda jde o Inner nebo Outer se odehraje pomocí dekodovaní toho morseového signálu.
=====================================
Marker na mapě se pozná hlavně podle takové té čočky , která je umístěna kolmo na ose ( ne na GS, ale na trati konečného přiblížení ). Obvykle je tam i tečka se šedým koužkem ( tečkama ) , což je NDB ( resp. jakýkoliv vysílající sráč pracující na kHz rozsahu, čili lokator i NDB ). Marker ale označuje "čočka" , která je díky stejnému umístění ve stejném místě jako NDB , ale fyzicky označuje úplně jiné zařízení.
=================================
Markery byly vytlačeny zcela jiným zařízením nazvaným DME, které nemá s ILS nic společného, ale protože je mnohonásobně přesnější a pohodlnější, bylo od určitého roku povoleno ICAOem provozovat ILSy bez markerů. To je výhodné hlavně proto, že se nemusí stavět ty markerovací antény daleko od dráhy a platit za pronajaté pozemky, nehledě na obsluhu ( DME je na letišti a pracuje na dálku )
======================================
Pozn.: k zopakování správného leteckého náslosloví mohu doporučit právě běžící film "Turbulence" na TV Nova ....opravdu maso
|
|