Jirko plácáš tady naprosté ... ####.
Když jsem se do virtuální létání před nějakou tou dekádou pořádně položil, tak jsem postupně dost brutálně investoval. Nakonec jsem v tom byl za cirka 150 tisíc Kč, což na tehdejší dobu nebylo málo, a hlavně - výkonnější strojovna se už víceméně nedala v tu chvíli pořídit, aniž bychom skočili o řád výš.
A k čemu to bylo? Ano, při pěkném počasí byl ten rozdíl vidět, kvalita zobrazení byla skutečně jinde. Ale pomohlo to simulaci, respektive pocitu z ní?
Popravdě - ani ne. Ty nejhutnější zážitky totiž spočívaly v něčem jiném. Ono když máš za sebou během pár měsíců stovky standardních letů s rourou, tak kromě vzletu a přistání tam potřebuješ další vstupy (např. ŘLP), jinak je to nuda. A i tak jsem skončil tak, že jsem vzlétl, zapnul A/P a po předání na oblast jsem si na druhém monitoru pustil film a sedl na veslovací trenažér či rotoped, co jsem měl před domácím kokpitem.
Takže co mě na tom virtuálním létání vždy fascinovalo nejvíc? Ta atmosféra, když letíš za zhoršené viditelnosti (tma, sníh, mlha, mraky...) přiblížení "postaru" na hraně toho, na co je dané přiblížení povolené. Navigace podle průsečíků dvou NDB, DME ARC, počítání času a snosu větru .... a pak jdeš na finále, hlídáš si osu sestupu (zase "realtime" matematika) a výškoměr a modlíš se, aby se světla dráhy objevila dřív, než nastavená rafička limitů. A ne, prd, takže G/A a znovu .... když to jedeš online na IVAO, tak to má ještě úplně jiné grády, v offline to člověk tolik nehrotí. A teď k tomu počítáš palivo, kolikrát si můžu ještě dovolit zkusit přiblížení, než budu muset na záložní letiště, ždímeš předpověď počasí jako pro aktuální, tak záložní letiště .... jako fakt jsem měl párkrát doslova orosené čelo.
Tohle byly zážitky, kdy se dala atmosféra krájet, a víš co? Bylo ÚPLNĚ jedno, jestli je slider těch či oněch detailů tady či támhle. Bylo úplně jedno, jestli je rozlišení takové a úhlopříčka displeje onaká. Jediné, co bylo s takovým zážitkem neslučitelné, bylo špatné ovládání (myší to fakt nešlo, ale běžný joy za pár stovek stačil, a když po roce odešly poťáky, tak se koupil klidně nový) a plynulost. Pod 20fps, byť jen fluktuačně, tenhle pocit uměly narušit.
Toliko k HW.
A ohledně pirátění: souhlasím s názorem výše z diskuze. Není to o inteligenci, ani o penězích, ale o morálce. Sám jsem k tomu dospěl s prvním zaměstnáním, od první výplaty už jsem nikdy žádnou hru neměl jinak než legálně zakoupenou. Byly časy, kdy pro mě byl sim prioritou, a kupoval jsem ty nejdražší addony jak na běžícím páse. Pak se zase priority změnily (rodina, souběh vícero koníčků) a proto jsem ve finále přešel na xplane - možná nevypadá tak hezky jako vytuněná fsx či p3d, ale běží plynule i na slabším HW (jedna úspora) a spousta addonů je tam zdarma (jakkoliv nedosahují kvalit těch profi pro fsx/p3d svět), a mě to popravdě bohatě stačí.
Pro nestřídmost mnohých uživatelů PC z "východního" bloku nemám pochopení. Ono to totiž není o tom, že by kradli SW kvůli tomu, že jej tak nutně potřebují, ale je to docela obyčejná nestřídmost. Přístup - nemám na novinku za 1500, tak si ji ukradnu a přitom jim na disku leží nedohraný, pár let starý áčkový titul koupený ve výprodeji za 150 Kč - to prostě nepochopím.
|
|