Pokusím se zjednodušeně popsat co se děje s letadlem při přechodu do vývrtky. Snad vám bude potom jasné, jestli může být simulovaná vývrtka v simulátoru stejná s reálnou. Při snižování rychlosti letadla a současném zvyšování úhlu náběhu přivedeme letadlo až před mezní hranici, kdy se začíná utrhávat obtékání křídla a tím k následné ztrátě vztlaku. Těsně před touto hranicí se vyšlápne nohou kormidlo a letoun se donutí otáčet kolem svislé osy. To způsobí, že jedno křídlo se začne pohybovat rychleji než druhé a tehdy při pokračování zvyšování úhlu náběhu a snižování rychlosti dojde na pomalejším křídle k odtržení proudění k přechodu do vývrtky. Aby dokázal simulátor dokonale simulovat vývrtku, musel by minimálně počítat hodnoty pro každé křídlo zvlášť. Teď mi bude někdo jistě oponovat, že tomu tak je, ale i tak si myslím, že výsledek by neodpovídal skutečnosti, jen by se jí přiblížil. Je tu spousta dalších faktorů, které chování letadla ovlivňují, totiž proudění vzduchu okolo křídla není po celé ploše stejné ať už podél nosníků, nebo směrem od náběžné hrany k odtokové. Bylo by tedy potřeba, aby bylo více bodů na ploše křídla, pro které by simulátor vypočítával výsledné hodnoty a tady nastává otázka, kolik takových bodů skutečně počítá FS nebo Xplain? Je jen jasné, že čím více bodů, tím by mohl být výsledek přesnější, ale realita to stále nebude, jen se jí to bude více přibližovat. A kdo určí, že od této hranice je to už tak podobné, že je to rovno realitě? A kdo to bude celé programovat? Víte, kolik by to stálo času a práce a FPS? Tak už nechte toho hádání, jestli něco vrtá, nebo nevrtá. Stejně je to realitě jenom podobné, ať vám to připadá, že je to vydařenější, anebo ne.
Tolik k tomu, jak se chová letadlo ve vývrtce.
Ahoj Jarda. |
|