|  | B767 - Míra Dušínůj, pls help - Vysazení motoru po vzletu - LevelD 767 31. 3. 2014 / 19:40 | |
|  | Za málo.
Ještě mě napadá jedna drobná věc, ale nepamatuju si, jak konkrétně řešil LevelD Loading.
V současné době se hodně letadel nakládá "těžký na ocas", třeba u našich 757 nejdřív Hold 3, pak Hold 4, zbytek Hold 2 a 1. Výsledkem je těžiště, které je blízko zadním limitům MAC. Důvodem je úspora paliva - větší moment "těžký na ocas" eliminuje potřebu výškovky korigovat přirozenou tendenci "těžký na hlavu" - menší výchylka znamená menší odpor a tím pádem nižší spotřebu, i za cenu drobného snížení podélné statické stability.
Jedním důsledkem těžiště vzadu je ale snížení délky páky těžiště-směrovka a tím pádem yaw momentu, který je schopná daná výchylka směrovky korigovat. Tím ze zvyšuje Vmca a snižuje rezerva mezi Vmca a V2. Jakékoliv přidání výkonu je pak o to kritičtější. To je třeba důvod, proč se na Narrow Runways (méně než standardních 45m, třeba Skiathos, Santorini) používá naopak pořád standardní loading na co nejvíc centrované MAC, aby byla zásoba dostupného momentu při vysazení motoru a tím pádem Vmcg dostatečná.
Za situace kdys letěl jen s malým množstvím paliva (což znamená výhradně wing fuel tanks, a díky šípu křídla u většinu letadel posunutí těžiště dozadu) se mohlo stát, že buď ten Loading softík, nebo FSka samotná vyrobila MAC, který bylo hodně blízko limitům, nebo dokonce za. Pak už stane ledasco velmi snadno. |
| |
|